oskmar

Alla inlägg den 15 mars 2019

Av Elsa Mårtenzon - 15 mars 2019 16:15

 

Jag hade begränsad utsikt på förmiddan i dag...

 

 

I dag har sikten inte sträckt sig särskilt långt för mig, något bättre på eftermiddan men morgonen var helvit som om jag befann mig i en mjölsäck ungefär. Det var kalldimma, idag har det inte snöat utom just nu när det flingar litegrann ur det grå därovan. 

Det hade fallit ca 3-4 cm sedan Anders körde bort snön i går. Det har jag roat mig med litegrann i dag och det var ganska lagom, men med plusgrader var den lite tyngre än kall snö.

Just nu är det 2,3 minusgrader, under dagen har det varit nära plus- och ibland nån plusgrad. Himlen är helt tät med moln.

 

I morse fick jag ett trevligt telefonsamtal, en som jag aldrig pratat med förr och inte känner. Men det fanns mycket att prata om ändå, därför sa hon att hon skulle komma hit nån dag så vi fick prata mera.

Hon ringde angående en berättelse i Bellviksboken som jag skrivit om en familj som kom som nybyggare till "Rarningsberget". Oskar Hellqvist som han hette, kom sjövägen från Rörström våren 1912, siste nybggaren i Bellvik som började från ris och rot i vilda skogen.

En odlargärning inte helt lätt, bostaden i första skedet innan han byggt boninghuset var en skogskoja som redan fanns där och som Kramfors AB ägde. En familj med tragiska inslag, som när hans fru dog i tidig ålder och mannen blev ensam med 11 barn, hans fru dog i difteri. Men familjen kämpade på och kunde hållas intakt hela tiden tills alla barn växt upp och klarade sig själva, alla hjälptes åt. 

En berättelse från den tiden, väl värd att läsa och sätta sig in i hur livet var i den tiden, utan hjälp från samhället, de hade bara sig själva att lita till. Vad jag beundrar dessa våra förfäder för deras kamp, och utan klagomål!

 

I dag är det helt andra bekymmer som regerar vår värld, som terrordådet på Nya Zeeland i dag, med ett stort antal döda och många skadade.

Fruktansvärt att detta ska hända gång på gång och de som uttalar sig i TV säger att det är vad vi har att vänta oss framöver.

Det här var en australiensare, som full med hat mejade ner ett stort antal människor. Ingen IS-anhängare i detta fall, utan en vit man som drivs av hat mot muslimer. Och vad jag förstått var en beundrare av den norske Breivik, han fanns nämnd i ett manifest som mannen hade. Även terrordådet i Stockholm förra våren fanns omnämnt i manifestet, där fanns också uppmaningar till ytterligare terrordåd.

Vilken tur att han är gripen och i förvar!

Det fanns även andra med i bilden och det fanns bilar med bombladdnigar med i bilden, som väl skulle komma till användning också om de inte blivit tagna.

Ja fy så grymma människor det finns! Och dödssiffran lär väl öka för det var ju många skadade också.

 

Dagens namn är: Kristoffer och Christel, jag säger grattis till er därute som bär dessa namn!

 

Ha en trevlig fredagkväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards