oskmar

Alla inlägg den 24 mars 2019

Av Elsa Mårtenzon - 24 mars 2019 16:51

 

Medan stormen ven om knutarna på Näsudden i gårkväll, kunde vi ändå njuta av en skön värme från kaminen på Michaels altan och därtill en god middag som

Ann Cathrine och Jan Peter fixade. Och en härlig utsikt över sjön mellan snöskurarna, under skurarna blev utsikten helvit. 

 

 

 

Jag önskade mig solsken i dag och det har det varit, men kraftig blåst i dag också.

Det har varit plusgrader men varit väldigt kallt ändå på grund av blåsten, jag har hållit mig inomhus. Hoppas på bättre förhållanden i morron, behöver nog frisk luft efter två inomhusdagar.

Just nu skiner solen från en klarblå himmel och blåsten har avtagit nästan helt och hållet nu. Det är 1,8 minusgrader, så kan det gärna få vara i morron också.

 

Det nödställda kryssningsfartyget har nu bogserats in i hamn. Det hade evakurats ca 500 personer i gårkväll och under natten i storm, mörker och elände.

En del var skadade och togs in på sjukhus, ombord var det ca 1300 hundra engelsmän och amerikaner.

I gårkväll kom jag att tänka på andra olyckor till sjöss, till exempel Estonia som slutade mycket värre, där jättemånga drunknade. Därför får man ju säga att den här slutade riktigt bra, men jag riktigt kände deras skräck i gårkväll innan de visste hur det skulle gå, med 8-9 meter höga vågor och alla fyra motorerna som hade pajat.

 

Själv åkte jag på en färja med jobbet på 1980-talet till Finland som gick på grund i stormen, i början av december månad.

Det slutade helt utan dramatik, men lite kymigt kändes det. Vi fick gå via en ramp morgonen efter till en annan färja och fortsätta till Finland.

(Jag undrade om kaptenen var nykter, han var ju van den sjövägen efter många, många turer, det fanns flera som undrade?)

Inte särskilt kul kändes det heller när vi återvände till Sverige på söndagens kväll och det blåste så det knakade i båteländet, det lät som den skulle rämna i bitar. Men, det gjorde den inte,

När det hela skedde var Malin 4-5 år och det var när serien Rederiet gick på TV på fredagkvällar.

Malin hade suttit och troget väntat på att hon skulle få se farmor på båten Freja, för de hade ju talat om att jag var på väg till Finland och skulle vara borta över helgen.

För henne fanns det då ingen annan finlandsfärja än Freja i TV serien.

Men på den färjan var jag inte med, jag hade ingen roll i Rederiet.

 

Dagens namn är: 

Gabriel och Rafael, grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en fin fortsättning på helgens sista kväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards