oskmar

Alla inlägg den 2 april 2019

Av Elsa Mårtenzon - 2 april 2019 15:18

 

Så liten Freja var här! Och Asterix vaktar så att ingen ska göra henne illa. Han var nog osäker på mig, som höll i kameran, det är mig han håller ögonen på...

 

 

 

Inte så dumt väder i dag, det har inte snöat i alla fall.

Inte så mycket solsken, mera moln men plusgrader under dagen. I morse var det som mest 6 minusgrader, trodde jag skulle hinna köra till Dorotea på frusen väg, men den hann tina och bli geggig.

Just nu är himlen helt täckt med moln och det är 5 plusgrader.

Det hinner ändra sig innan jag publicerar, för som regel skriver jag i omgångar, det kommer alltid något i vägen eller jag ska se nyheter.

 

Jag har hört så mycket intressant på radion i dag. Bland annat en historielektion med historiken Dick Harrisson, som brukar vara på tisdagseftermiddagarna.

Han beättade till exempel att Magnus Eriksson var 2 och halvt år när han blev kung. Tidig karriär!

Under hans regeringstid inträffade många olika och svåra saker, bl a digerdöden och i landet blev det fattigt och eländigt.

Då fanns det kanske anledning att klaga över tidens ordning. Vi skulle i dagens läge inte klara upp de svårigheter som var då, vi är inte alls härdade på något vis. Men ändå klagas det som aldrig förr. Vi har inte förmågan att inse hur bra vi har det nu.

 

I kväll ska jag se fortsättningen på den tyska dokumentärserien "Hitlers innersta krets". Det är avsnitt fyra som går ikväll, i en serie på tio avsnitt.

Det jag har sett hittills är riktigt kusligt.

Ja, men det visste vi väl sedan förut, kanske du tycker.

Ja, utan tvekan, men det här ger mig rysningar över hela kroppen, på grund av att jag känner igen så mycket från dagens debatt i Sverige och i många andra länder.

Med tanke på hur det var och hur det blev, så förstår inte jag hur folk i dag kan apa efter den tidens värderingar och tycka att det är den rätta vägen.

Men det förnekas ju, jag önskar verkligen att många ser den här serien och tänker till. 

Men ofta är det ju så, att de som verkligen skulle behöva titta på såna program, de tittar inte eller tar inte till sig budskapet.

Jag vara bara ett litet barn under andra värlskriget, men jag har fortfarande en levande bild av morfars spända ansikte, när han satt med örat intill radion och lyssnade på nyheterna. Då fick man inte röra sig eller säga någonting. Det är klart att de var rädda och ängsliga för att Sverige skulle drabbas av kriget också.

De behövde inte ens be mig vara tyst och stilla, jag kände det i luften.

Jag minns även när mormor hängde upp stora gråa filtar för köksfönstren i det kök jag sitter i nu. Det proklamerades om mörkläggning, till och med i Bellvik, om det skulle flyga fientliga plan över här. Ingen talade om för mig varför det gjordes och jag frågade inte, men jag "tjuvlyssnade" på de vuxnas samtal och förstod varför det gjordes. Det är minnen som sitter, jag ser minnesbilderna tydligt än i dag.

Titta på dokumentären ikväll på TV 2, klockan 20.30, man blir inte dummare av att se den!

 

Dagens namn är: Gudmund och Ingemund, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en bra fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards