oskmar

Alla inlägg den 4 april 2019

Av Elsa Mårtenzon - 4 april 2019 16:26

 

I kväll blir det ett kort från Nybäcken, När jag skrev boken om Nybäcken fick jag många kort av Rune Sundqvist, för detta boende i byn, bland annat det här kortet.

Jag ser att det är på bron hos Elias och Augusta Rönnberg och jag känner igen henne, hon som står med förkläde och händerna i sidorna. Sedan tror jag att en ung dotter, Dagny är med, sittande på ett av brostegen. Tyvärr känner jag inte igen resten, vilket gör att jag tror att de har främmande från Västertåsjö där Augusta var född. Jag brukar känna igen de flesta om än jag inte sett dem annat än som barn, här går jag bet därför gissar jag att jag aldrig sett dem. Vajlet, om du fortfarande läser och ser det här kan du väl hjälpa mig. Vajlet är dotter till Dagny...

 

 

Väldigt vacker soluppgång i morse, sedan har det varit ett blandat väder med sol och moln.

Jag gjorde veckostädningen från morron och bestämde mig för att efter elvakaffet skulle jag ta ut solstolen och sätta mig i lagårdsvinkeln ett tag och njuta.

Jag tog först en promenad och efter det hämtade jag ut stolen. Och när jag gjort det så var solen borta och sedan har det varit så pass mycket moln så jag gav upp. Det kommer väl flera dagar.

Just nu är det 5 plusgrader och mest moln över hela himlen, men även lite blåa fält här och där. Och solen tittar fram lite smått ibland.

I morse var det 2 minusgrader när klockan var kvart över sex.

 

Knarkanvändadet ökar i Sverige, oroväckande mycket. Det rapporteras på både radio och TV, mest ökar kokainet och det finns folk som påstår att det är ofarligt och ju mera används det.

På grund av knarkandet och handeln med varorna ökar brottsligheten och dödsskjutningarna i Sverige. Det är de kriminella gängen som sysslar med droghandeln och gör sig stora pengar på det och när de inte får betalt i tid eller inte alls, då skjuter de kallhamrat ner "kunderna".

Ja, hur ska det kunna bli någon rätsida på detta? Jag tror inte det hjälper om det är en polis i varje gathörn, det har gått alldeles för långt redan.

Politikerna ska satsa på fler poliser och bjuder över varandra i mängden poliser och fängelserna är överfulla och det måste byggas flera. Det kostar det som kriminella gör sig pengar på, knarkhandeln och langningen.

Och hur tvättas pengarna, för vad jag kan förstå är det väl svarta pengar de handlar med och det är ju stora summor det rör sig om.

Det verkar högst nödvändigt att alla vägar för svarta pengar täpps till. Det måste vara så att bankerna hålls under luppen varje dag när det gäller penningtvätt, det har vi i dagarna sett klara exempel på.

Pengar verkar vara ett gift likaväl som knarket. Att folk överhuvud taget börjar knarka i dagens läge är för mig obegripligt. Alla vet ju så väl vilka faror som lurar med detta gissel, ingen kan väl påstå numera att de inte visste.

Men, de vill inte veta och inbillar sig att de kan bemästra det. Men det kan ingen, det är min övertygelse!

 

Dagens namn är: Marianne och Marlene, jag säger grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin fortsättning på tordagens kväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards