oskmar

Alla inlägg den 7 maj 2019

Av Elsa Mårtenzon - 7 maj 2019 16:11

 

Det här är min farfars 90-årsdag med några av sina barnbarnsbarn omkring sig, alla var inte där. Året var 1974 och fotograf Ingrid O.

 

 

 

 

I dag har det varit ruskväder ända tills på eftermiddan, det har varit ett ganska rikligt regn. 

Just nu är det 5 plusgrader och solen har kommit fram, det är rätt så mycket som är blått på himlen. Det kan ju vara tllfälligt, men roligt så länge det varar.Vinden har varit ostlig under dagen, nu är den sydostlig.

Nu ser det ut som att sjön är isfri, de sista flagorna is har både blåst bort och regnat bort.

Alltså blev sjön isfri den7 maj.

 

I går kväll var jag ute med "Fake News" när det gällde rapporten som kom igår om arternas försvinnande på vår planet, biologisk mångfald. Det ska jag försöka rätta till nu.

Det var så här att jag lyssnade på radion samtidigt som jag lagade mat och hade fläkten på och missade saker därför, slarvigt av mig.

När jag sedan på kvällen satte mig vid TV:n och såg på nyheterna märkte jag att det inte stämde som jag uppfattat det hela tidigare.

Det var så, att det befarades att närmare miljonen arter, från både djur och växtriket skulle försvinna inom de närmaste decenierna, det var en hel del skillnad det, enligt rapporten, som gjorts av en mängd forskare och exsperter från olika länder.

Glöm det jag skrev i går, för det var alltså fel, från mig gällande antal arter och tid.

 

I dag har jag inte gillat vädret för det har inte gått att vara utomhus och göra klart det som jag tänkte mig igår.

Jag hade gärna börjat med att putsa fönstren i dag, men det går ju inte när det regnar och blåser, jag har inte inåtgående fönster.

Det ostadiga vädret verkar fortsätta hela veckan som synes på YR.

 

I morron ska jag fara in till Dorotea och rösta i EU- valet. Glöm inte det du heller!

Det sägs att det här är det viktigaste valet hittills i EU och det tror jag också.

 

Dagens namn är: Carina och Carita, grattis till er därute som har dessa namn!

 

Ha en fin fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards