oskmar

Alla inlägg den 17 maj 2019

Av Elsa Mårtenzon - 17 maj 2019 16:25

 

Så här har sjön sett ut från tidig morron, hela dagen och så ser den ut fortfarande.

Härligt!

 

 

 

Vilken dag!

Sjön har legat helt stilla hela dagen och det har varit varmt och skönt i luften.

Inte ett moln på himlen och löven på träden kommer så det syns hur de växer.

Just nu under tidiga kvällen är det 20 grader varmt i skuggan, har säkert var över 20 grader under dagen.

Sjön är lika blank fortfarande och jag ser inte ett moln annat än några smala stråk i väster ovan skogskanten.

 

Jag gick ut och greppade tag i skottkärran vid halv tio i morse och gjorde en paus vid elvakaffet. Har styrt en hel del kärror på tippen innanför i skogskanten, nu har jag bara två jättestora högar kvar.

Det är ju inte bara det som råttorna har tuggat på under snön- förbaskade råttor. Man ska dessutom vara rädd för att dra på sig råttpesten för denna ohyra också.

Har räven varit för lat i vinter? Jag ska sluta bjuda honom på mina rester för då ger han sjutton i råttorna, det är dem han ska jaga och inte mina matrester.

 

Förutom råttornas förstörelse måste jag plocka sten också.

Nog är det bra när det finns en traktor med snökanon på gården när det är vinter och har snöat mycket. Men den där snökanon slänger sten omkring sig så man kan bli galen, bland annat knytvävstora stenar och dem kan jag ju inte köra klipparen över.

Jag trodde jag hade plockat sten klart i mitt liv, men men.

Jag gick jämsides med min farfar och plockade sten på nylägdorna förr, när jag var 13-14 år. Och då var det noga minsann, om jag hade lämnat en sten som var ca 1,5 cm då blev det bakläxa.

Som tur var insåg pappa att det var ett meningslöst arbete och slöseri med tiden.

Jag kan ju ha förståelse för på den tiden de gick med lie och slog lägdorna, men sedan slåttesmaskinerna kommit visade det sig att det var ett onödigt jobb att plocka sten.

Men det var bra att man hann prova på det också, jag dog ju inte av det.

 

I morse såg jag ett nyhetsinslag på jämtnytt där barn gick och plockade skräp, så långt ner i åldrarna som barn i klass ett. Det tror jag är nyttigt, det lär barnen sig av, att måna om vår miljö.

Men en av dem sa, att han tyckte det var orättvist att barn ska plocka upp skräpet som de vuxna slänger omkring sig. Och det håller jag verkligen med om!

 

Barn är duktiga och slänger inte skräp omkring sig, det fick jag bevis på när vi hade Bellviksdagen här nere på gården i tio år.

Vi brukade bjuda barnen på saft och bulle i pappersform, glass och godis,  med papper på så klart.

På måndagmorron när det var dags att städa efter söndagens Bellviksdag uppmärksammade vi att, det fanns inte en enda bullform, ett godispapper eller en glasspinne på backen.

Det enda i skräpväg som kunde ligga på backen var några fimpar eller snuspåsar och inte var det barn som hade slängt det skräpet.

Men jag måste ju tillstå att även vuxna var duktiga, det var jättelite skräp efter många besökare.

 

Dagens namn är: Rebecka och Ruben, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på fredagkvällen, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards