oskmar

Alla inlägg den 27 maj 2019

Av Elsa Mårtenzon - 27 maj 2019 16:22

 

Mäktiga moln på himlen som speglar sig i sjön...

 

 

 

Bra väder för mig i dag också, så bra att jag hann klart och kan andas ut något.

Vadå, något? Ja, det finns ju mera kvar men övervåningen.

 

Det har varit växlande molnighet under dagen med en sol som tittat fram av och till.

Det var nog ganska kylslaget under natten, när jag samlade ihop mig och gick till sängs vid halv ett i natt var det 1,5 plusgrader, och sjön låg som en spegel.

Det var en vacker morron med molfri himmel och lugn sjö.

Just nu vid tidig kväll är det 12,5 grader varmt och sjön ligger stilla. Det är växlande molnighet.

 

Ja, nu är EU-valet över, det finns väl kanske en del förtidsröster som inte är inräknade ännu, men de har nog ingen avgörande effekt tror jag.

Det lustiga numera är ju att alla säger sig ha vunnit, ja, inte FI då som åkte ut.

 

I Sverige var det teflonpartiet som ökade mest, på ren trost rusar deras väljare till valurnorna, trots att de egentligen är motståndare till EU.

Ja, det är ju en bra "mjökko" också, man behöver ju bara prata om en fråga så är man hemma, för dem i alla fall.

För övriga högerpopulister/nationalister i resten av Europa är ju resultatet skrämmande, enligt mitt sätt att se på såna gäng.

Och Viktor Orban i Ungern, han styr ju valet så att han ska vinna själv. det kan vi nog drabbas av i  Sverige också, om man inte håller korpgluggarna öppna.

Nu pratas det om och ska tas upp på deras landsmöten att publik service ska bort. De som röstar på de partierna, vet de inte vad det innebär? Det vet man i Ungern, Turkiet och i Ryssland m fl.

Blir de inte synade i sömmarna så kan det hända mycket som en dag överraskar och då kan det vara för sent.

 

I dag har jag blivit klar med alla fönster på nedre våningen. 

Och vilken tur att jag ändå, trots alla odds, klarade den besvärliga utsidan mot väster på brokvisten. Jag gjorde ett "landbonnbögge" och nådde hela vägen. Visst lutade det och visst var det snett och vingligt- men jag klarade det! Göte brukade stå där och hålla i stegen åt mig när jag putsade den sidan. Men har slutat hålla i stegen åt mig numera och då får jag hitta på andra lösningar.

Vet du förresten vad ett "landbonnbögge" är? Det ordet använde mamma sig av och flera med henne. Och jag också...

Det är ett fuskverk som man gjort, men som man kan klara sig någorlunda med.

 

I gårkväll visade finnarna var skåpet ska stå, bra gjort Finland!

 

Dagens namn är: Beda och Blenda, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards