oskmar

Alla inlägg den 29 maj 2019

Av Elsa Mårtenzon - 29 maj 2019 18:29

 

Så här såg ett gäng skogsarbetare och deras kocka ut på 1940/50- talet. Fräna gubbar, för att inte tala om den duktiga kockan, som var något av en favorit för alla gubbar om hon var duktig att laga mat. Och det var den här kockan, hon hette Ingrid Rönnberg och var från Nybäcken.

Gubbarna i gänget var från Bellvik, Backsvedjan och Nybäcken.

 

 

 

Men fy så kallt det varit i dag!

Jag har frusit som en stövare, jag har varit i Strömsund och det var inte ett dugg bättre där än vad det är här hemma. Det haglat och regnat och blåst där precis som i Bellvik.

Alla klagade på vädret och det gjorde även jag.

Men på nått ställe i norra Jämtland pratade de om att det kommit 3 dm snö, det har det inte gjort här i alla fall och vi vill inte ha det heller.

Just nu är 4 plusgrader och blåser rätt ordentligt från norr, jag är glad att jag är hemma och nu har jag gjort eld i spisen och njuter av spisvärmen.

 

I dag har jag inte hört några nyheter på hela dagen, jag känner mig rätt utestängd från omvärlden såna dagar, jag vet inte alls vad som hänt. Men klockan 19.00, då ska jag se nyheter.

 

Jag undrar om alla småfåglar frusit ihjäl, jag ser inte en svala, inte en sädesärla och inte ens en trast, märkligt. Har de vänt om till värmen eller vad är det?

 

I morron ska jag få främmande, det är Elsa och Christin som ska komma och hälsa på, det var inte igår det hände förra gången. Det kommer bli trevligt!

Christin tror jag har varit här på ett möte nån gång för länge sedan.

Elsa var här  som kaffekokerska i 10 år på Bellviksdagen, som medhjälpare hade hon Britt Marie.  De var ovärdeliga som kökspersonal, det funkade jättebra och de fick verkligen jobba på för det var ju alltid mycket folk här och mycket smörgåsar som skulle göras. Vi gjorde ju en hel del smörgåsar på morron innan folkt kom, men det räckte inte till, och det gick många kannor kaffe, så de var fullt sysselsatta hela dagen.

Det var ordning och reda i köket, det var bara att gå in och hämta nytt när det tog slut ute i serveringen.

 

Dagens namn är: Yvonne och Jeanette, grattis till er!

 

Ha en fortsatt fin onsdagkväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards