oskmar

Alla inlägg under maj 2019

Av Elsa Mårtenzon - 15 maj 2019 16:07

 

Freja har börjat spela fotboll och fick fotbollskläder i födelsedagspresent, som hon provar på en gång. Hon är tacksam att ge presenter till för hon blir glad för allt.

 

 

 

I dag har jag varit glad över att solen hållit sig undan för det mesta, gissa varför?

 

Det har varit något varmare i dag och i morse var sjön spegelblank och grann. 

Två svanar "seglade" förbi och speglade sig i vattnet så fint, men jag tog mig inte tid att gå ner stranden och ta en bild.

Nu under tidig kväll är det 14 grader varmt och en lätt krusning på sjön, det finns några pyttesmå luckor i molntäcket.

 

Förra helgen var det en kvinna som lagt ut bilder på "Tåsjö förr och nu", en lokal grupp på Facebook, där hon delat med sig av hur der ser ut på före detta Yrkesskolan i Hoting numera.

Det fanns både en hemteknisk del och en snickeridel del på skolan och där har många skolungdomar lärt sig både snickeri och hushållslära, eller vad det kallades.

Skolan ligger väldigt fint vid vattnet efter Rossövägen och var förr en prydnad för Hoting. Jag gick en vävkurs där i ett halvår och vet att det var fina interiörer där också förr.

Men idag är det en skam för byn på grund av att den nuvarande ägaren inte tagit sitt ansvar utan bara flytt ifrån ett hus i misär. 

Och jag blir sååå arg när jag ser hur folk får bete sig numera. Jag tror att det var något

s k  bärföretag, som poppade upp här och där och lämnade en mer eller mindre förstörd byggnad efter sig.

Läsarna på "Tåsjö förr och nu" sökte reda på henne i helgen för ingen visste vem hon var och vad hon hette, via datorn. De fick reda på att hon haft flera företag som hon gått i konkurs med och hon var ingen vacker "juvel" precis. Hon finns på något ställe i södra Sverige, jag minns inte vad orten hette där hon finns i dag.

Men borde inte såna luringar, för det första få näringsförbud och sedan böter för vad de ställer till med i bygderna som de förstör, för jag anser att det är ren förstörelse som huset i Hoting ser ut nu.

Det är sönderslagna fönster och dörrarna står öppna, det är fritt fram om någon vill fortsätta att förstöra det ännu mera.

Och inte nog med det, i kommentarerna på inlägget med bilderna, fanns det ett par stycken som tyckte, att hon som varit in och tagit bilderna borde polisanmälas för hemfridsbrott. Är det någon som ska anmälas är det hon som lämnat huset i nuvarande skick!

Jag tycker absolut inte att hon som satt in det här på gruppen på Facebook ska anmälas, det bör komma fram till allmänheten hur så´na lycksökare beter sig så att de inte får en chans att komma åt flera hus mer eller mindre gratis, som de bara förstör. Jag ger mig fasen på att de är skattesmitare också och jag har aldrig hört att de blev några arbetstillfällen heller av det i Hoting.

 

Dagens namn är: Sofia och Sonja, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin fortsättning på ondagens kväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 14 maj 2019 16:19

 

Just nu ser det ut så här på himlavalvet...

 

 

En riktigt molnig och grå dag vad gäller vädret, men det visste jag om i förväg tack vare YR.

Det blåser betydligt mindre i dag och det är ju bra och det har inte snöat, regnat eller haglat. Termometern har visat ca 8-9 plusgrader under dagen.

Det grönskar mer och mer trots att det inte har varit bästa vädret i maj.

Men Bellvik ligger inte i Spanien eller på andra sydliga breddgrader, ingen fara, det kommer varmare och soligare dagar.

Just nu vid halv fem är det 7,8 grader varmt och några små ljusare fält på himlavalvet och en ytterst svag krusning på sjön.

 

Nu är klockan 17.45 och det är mycket som är blått på himlen nu och 9 grader varmt med tillfälligt solsken.

 

I morse var det ett intressant ämne på SVT Forum om förslaget i Försvarsberedningen, som jag tyvärr inte kunde följa hela eftersom jag skulle till Dorotea.

Men jag kan konstatera att det är onödigt höjda brösttoner, som jag tror mycket beror på att man vill visa upp sig- det löser sig nog.

Egentligen tycker jag att det är onödigt att det ska behövas rustas för krig, var det än är någonstans. Vansinnigt att ledare i världen inte begriper bättre när vi hunnit in på 2000- talet.

Men det ligger alldeles för mycket pengar i försvarsindustrin och pengarna styr "de stora" i världen- girigbukar. Då kan de offra både stora värden och människoliv,

kortsiktigt tänkande.

Tänk om alla kunde enas världen över om att aldrig kriga mer, vilken lycka!

Som i visan, "I natt jag drömde", men det lär aldrig ske annat än i visan.

 

Sedan jag kommit hem från Dorotea och satte mig med ett försenat elvakaffe slog jag på TV: n i fika pausen och där var ytterligare ett intressant ämne.

En pensionerad lärare hade fått uppdraget att utreda privatiseringens följder i svensk skola, segregationen och betygsinflationen bl a. Samt om  kommnaliseringen i skolan, som inte blivit som den var tänkt.

Regeringen Bildt fick bråttom att få till en privatisering i skolan, som skulle ge oss Europas bästa skola genom konkurrens och som blev helt tvärtom.

OECD varnnade dåregeringen för detta men de gömde undan OECD:s varning och genomförde privatiseringen på reckordsnabb tid. Ingen hann  debattera och det var nog det som var meningen, därav brådskan. Det gjordes heller ingen konsekvensanalys, det skulle gå så snabbt som möjligt, så klart.

 

Och i dag har vi facit, nu är det inte längre Europas bästa skola, som det var före denna eländes privatisering, svenska skolan som man världen över berömde.

Så går det när man till varje pris ska gynna kapitalet, men det är svenska barn och ungdomar som får lida för Sveriges största tabbe.

 

Dagens namn är: Halvard och Halvar, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses och hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 13 maj 2019 16:43

 

Molnen flyger och far i nordanvinden...

 

 

 

En dag med delvis vita vågor på sjön och växlande molnighet.

En liten hagelskur har det också varit, som delvis landade i mitt hår och då frös jag ännu mera.

Just nu under tidig kväll är det 8,6 grader varmt, det känns inte särsiklt varmt när det blåser som det gör.

På himlen flyger molnen med fart och en del är ganska gråa och tjocka, är det nederbörd på gång?

Solen skiner nu i alla fall.

 

Vilket "hunngöra" jag haft i dag i olämpligt väder, jag har frusit som en stövare, eller som en Asterix.

Jag har putsat det andra fönstret i köket i dag, ett treluftsfönster som jag numera står ute på en fyrbentstege och putsar, det är bekvämast så.

Men det har blåst så jag knappt orkat hålla fast det, nordanvinden kom rakt emot fönstret och mig. Det kändes som att jag skulle behöva lovikavantar på händerna, men det går ju inte för de hade blivit blöta. 

Jag var tvungen att gå in flera gånger och värma händerna som var stelfrusna.

 

Nä, nu får du slut och "kvir" Elsa och vara glad för att du kan putsa dina fönster själv!

Och tacksam, det är jag!

 

Lovisa har varit till Vilhelmina och besiktat min bil i dag och det var OK. Skönt att det är gjort för den här gången. 

 

Nu är det fullt pådrag bland politikerna inför EU- valet. Men det finns de som jag tycker kommer med saker som åtminstone jag ryggar tillbaka för, och allra värst Sara Skyttedal som ska sitta i EU parlamentet. (Ja, det finns fler än hon, som verkar närbesläktade när de gäller argumentationen, jagar nog samma väljare) Hon spelar över så det visslar om det och  när hon mötte Federley i en debatt i nyheterna en kväll före helgen slog det blixtrar ur hennes ögen och rösten steg till högsta nivå. Han stod där lugn som en filbunke och mötte lungt och sakligt alla hennes ilskna inlägg.

Jag läste i dag att hon tyckte folk skulle flyga mycket mera än vad de gör nu, jag undrar om hon är ute efter att provocera folk, eller vad är det för fel? 

Ja inte blir jag imponerad av dem som skriker och studsar av ilska...

 

Dagens namn är: Linnea och Linn, grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en bra fortsättning på måndagskvällen, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 12 maj 2019 17:30

 

Freja visar en av sina födelsedagspresenter i går, en liten söt sommardress. Och hon blir så lycklig när hon får nya fina kläder i present, hoppas det blir väder så småningom för sommarkläder. Och det blir det nog...

 

 

 

I dag har det varit allra bäst inomhus, men det blev inte snö i alla fall som väderrapporten meddelade i går.

Men regnat och blåst från norr har det gjort, det fönster jag skulle putsa i dag det fick jag ge upp, det blåste och regnade rakt emot det.

Ett tag på eftermiddan gick det vita vågor på sjön och inte har det varit särskilt varmt heller.

Just nu är det 4,8 grader varmt och det blåser aningen mindre, inte vita vågor i alla fall, lite ljusare på himlen är det också, så länge det varar.

 

I dag har jag varit till Knackaitorpet och uppvaktat Anders och fikat och ätit tårta som Lovisa gjort och den gick åt hel och hållen.

Det är nämligen tre stycken i "närmsta" kretsen som fyller år nu. den 11, 12 och 13 maj. Men Michael firade vi igår tillsammans med Freja, han jobbar ju i morron.

Nu blir det en paus till den 25 maj, då är det dags igen.

 

Nu går skammen på torra land igen, polisen misstänker flera mord och ett mordförsök på ett äldreboeende i Väst-Sverige. 

Ja, man får inte vara främmande för något numera tydligen, i det här fallet misstänks personalen som skyldiga i så fall, det undersöks nu hur det ligger till.

 

Nu är det bråk i Försvarsberedningen om pengar, det verkar som att det väntas krig i morrondag och måste beslutas på studs.

Nog tycker jag att det kan avvaktas ibland också när det gäller så stora satningar som , jag tror det rör sig om 84 miljarder. Och så behövs det väl något att bråka om också förstås.

 

Nu söks det lärare i Sju Häradsbygden från Spanien. Nog är det väl lite märkligt att det verkar som att det är för få som vill bli lärare numera.

Men det kan ha sina orsaker när man lyssnar på debatten som pågår nu ute i samhället.

Förr ansågs det ju som ett riktigt statusyrke, men inte nu längre som det verkar.

Ja, inget sig likt nu för tiden...

 

En annan sak som JAG tycker är lite märkligt är, att inte sotaren och tandläkaren kan samarbeta med varandra. De har skickat meddelande om "träff" med mig samma dag och samma tid. 

 Måste ringa och ändra dag i morronbitti...

 

Dagens namn är: Charlotta och Lotta, grattis till er därute som bär dessa namn!

 

Ha en bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 11 maj 2019 14:34

 

Så här har det sett ut i dag, härligt!

 

 

 

I dag har det inte varit den minsta rörelse alls på sjöns vattenyta, så vackert.

Molnen på himlen och holmarna har speglat sig i vattnet hur tydligt och klart som helst.

Solen har tittat fram lite smått av och till, men dragit sig tillbaka och kommit igen efter en stund. Det har varit 14-15 grader varmt, riktigt skönt.

 

Jag har putsat första fönstret i dag! Bara 14 stycken kvar! Ett perfekt fönsterputsarväder har det varit, men verkar som att det inte går att fortsätta i morron.

Det sägs på väderrapporten att i Södra Lappland ska det bli ruskväder i morron och det är där jag bor. Det kan bli regn eller snö och kraftig blåst, det gillar jag inte.

 

Nu far jag på Frejas födelsedagskalas, fortsättning följer...

 

Hemma igen efter Frejas sex-årskalas och det var så trevligt. Freja var jätteglad över sina presenter ch det var presenter som hon både har nytta och glädje av. Det är lätt att köpa presenter till Freja för hon blir jätteglad över kläder och det är ju nyttiga saker.

Det är svårare med Tim, han tycker inte kläder är så roliga presenter, men det gillar ju tjejer.

När Tim fyllde år, för fyra eller fem år sedan och han hade fått kläder i de första 3-4 paketen  och det kom ett till, då sa han: "Nä nu får det räcka med kläder"!

Det ska vara lite andra grejer till pojkar, den saken är klar, där är det tekniska saker som gäller. Kläder det får ju ändå av mamma och pappa.

 

Vi fick jättegod mat till middagen, grillad fläskytterfile´, saftig och mör, med massor av olika tillbehör, alltihop var supergott.

Malin hade fixat maten och LG hade gjort tårtan, han hade gjort en stor botten i långpannan och skurit ut ett stort hjärta av hela kakan som han hade fyllt och garnerat jättefint. LG är duktig på att göra tårta och verkar tycka att det är roligt.

De hade fixat en god födelsdagsmiddag för sin lilla dotter och för oss andra som fick intaga den.

Tusen tack Freja, Tim, Malin och LG!

 

Dagens namn är: Märta och Märit, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på det lilla som är kvar av kvällen, vi ses!

 

Av Elsa Mårtenzon - 10 maj 2019 17:21

 

Ja, jag har ätit i dag också, men just nu är jag så less på all mat, det är detsamma vad jag lagar så är det inte gott. Imorronkväll är jag bortbjuden på middag, då kommer jag att tycka att det smakar jättebra. Det är inte gott när man äter ensam och jag är sällan hungrig då heller.

 

 

Inte mycket sol men uppehåll och varmare, solen har jag bara skymtat litegrann.

Det har blåst en del men varit sydlig vind.

Nu har jag tittat på vädret på TV och det ser inte så lovande ut precis. Det kan komma snö nästa vecka också, nu får vi för att det var sommarväder i april.

Just nu är det 13 grader varmt och gråmulen himmel nästa helt och hållet.

Ja, det är bara att ta det som det kommer.

 

På eftermiddan ringde telefonen, eller på face tajm, som jag inte gillar. Det var roligt, han som ringde var en kusin och han visste inte att han ringt upp mig, det har hänt ett par gånger i mitt liv. Han hade tänkt att han skulle kolla en sak, men fibbla till det och hamnade hos mig.

Ja, inte är det så himla lätt med den modrena tekniken alla gånger, tur att det är fler än jag som kan fibbla till det.  

Vi avslutade samtalet och jag tryckte ner det hela, men jag hörde hur han och frun pratade ett bra tag så jag tänkte ringa upp igen och tala om att han inte stängt av telefonen.

Men då säger hans fru: "Har du stängt ner nu då"?

Nää, det har du inte sa jag och han hörde det, då kom frun till undsättnig och det blev tyst i andra änden.

 

I dag har vi fått veta att den artonde stolen i Svenska Akademien har fått en ny tillträdare.

Det är första gången på många, många år som alla stolar blir upptagna. Den sista i  gänget är också en kvinna som de två före henne. Vi får hoppas att det blir ordning och reda nu, att de nya kvinnorna blir en vitamininjektion bland de gamla gubbarna. Det behövs nytt friskt blod bland det gänget vi såg i höstas, som nog har styrt allt förut.

Sen var det roligt att höra att kungen kallat tillbaka Nordstjärneorden från den så kallade kulturprofilen.

Den skulle han aldrig tilldelats, han kunde ju inte ens hålla händerna i styr när det gällde kronprinsessan. Det berättade en kvinna i TV som varit med vid tillfället, sedan såg de till att Viktoria inte behövde vara ensam vid möten med honom. Han måste ha trott att han var oemotståndlig, hur han nu kunde tro det?

 

Dagens namn är: Esbjörn och Styrbjörn, grattis till er därute som heter så!

 

Ha en fin fredagskväll, vi ses och hej då!

 

Av Elsa Mårtenzon - 9 maj 2019 16:14

 

En majkväll 2015...

 

 

 

Det var en solig och grann morron, men kallt med frost på marken och is på bilrutorna.

Kvällen och natten var också fin med en klar stjärnbeströdd himmel och en tunn månskära. Men jag visste ju att dagen skulle inte bli fin, det såg jag på YR i gårkväll.

När jag var ute på eftermiddan och krattade kom det en regnskur, det blev för blött så jag fick ge upp.

Men blir aldrig den där krattningen klar, tycker du kanske?

Nää, för det första är det en vidsträckt gård, som jag inte hade tänkt kratta så mycket på i vår. Men allt eftersom snön försvunnit har jag sett att det är för mycket som skräpar och då kan jag inte låta bli.

Just nu under tidig kväll är det 10 plusgrader, det verkar som att det blir ljummare vindar nu. Det har blivit några blåa öppningar i molntäcket, för tillfället i alla fall.

När jag tittar på sjön ser jag att vinden kommer från söder. Ja, det är väl på tiden att majvädret ändrar sig litet, i några dagar.

 

Enligt mammas yngsta syster så berättade hon för flera år sedan, att 1909, det år som mamma föddes hade det varit så kallt att morfar kört sjövägen med häst och släde, på isen, för att hämta barnmorskan i Rörström. Det var den 22 maj som mamma föddes.

Jag tycker att det låter otroligt, trots att det är över hundra år sedan.

Otroligt mest för att mamma aldrig så något om det och hon brukade berätta om saker som varit och var lite annorlunda. Det är klart att hon inte minns isen på sjön själv, men om hennes syster hade hört det berättas så skulle ju absolut mamma hört det också och kommenterat det.

 

När jag dammsög i morse så blev min dammsugare helt död, den bara tvärstannade. 

Den är inte särskilt gammal heller, sex år på sin höjd, men grejarna håller ju sämre numera, det är väl för att kommersen ska öka, för dammsugare måste vi ju ha och då måste vi köpa en ny.

Jag har ringt hela dagen på el-afffären i Hoting, men inte fått svar. Vid tvåtiden fick jag svar och fick konstatera att det var tur att jag inte åkt dit, som jag tänkte göra först.

Hon hade sålt den sista i morse av den sort som jag ville ha, jag måste vara utan tills slutet av nästa vecka när det kommer nya. Ja, jag får väl försöka överleva det.

Jag har en nyare i museet, men den är det så högt motorljud på att jag skulle behöva hörselproppar i öronen, den är hemsk.

 

Vad döljs i utredningen från Trumps valrörelse som han är så rädd för ska komma ut?

Det kommer nog fram till slut, tror jag.

 

Och Trumps handelskrig med Kina är nu inne i ett avgörande skede, vad blir det av det, blir det 25% tullavgifter? Det blir inte bra för någon...

 

Dagens namn är: Reidar och Reidun, grattis till er!

 

Ha en bra fortsättning på torsdagkvällen, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 8 maj 2019 16:21

 

Det är inte utan att man längtar efter lite grönska nu, men det verkar långt in i veden -det blir snöskurar istället...

 

 

 

I morse var marken vit med snö igen och snön lyste vit på taken, undrar om tomten varit vaken också?

Snön försvann på förmiddan, men när jag körde hem från Dorotea på eftermiddan körde jag genom en snöskur, den snön försvann när den tog marken.

Nu kan det väl få sluta med snöandet och vända åt rätt håll, annars blir det tjatigt.

Just nu är det 5 grader varmt och nordvästlig vind, inga ljumma vindar precis. Hela himlen är täckt med ett täcke av gråa moln.

 

I dag har jag röstat i EU- valet, jag har gjort min plikt och nyttjat min demokratiska rättighet. 

Vi som har den rättigheten får glädjas över den, den har inte alla. Jag har hört i bakgrunden på radion hur det gormas i Turkiet nu igen. Erdogan verkar inte vara nöjd med befolkningens val av en ny guvernör för han tillhörde inte AKB, samma parti som Erdogan, och valet ska göras om tydligen.

Och det är klart att Erdogan inte ger sig förrän han fått sin vilja igenom, det får så klart inte bli någon som inte tillhör hans parti.

 

Det är ingen självklarhet att vår demokrati får vara orubbad heller om vi inte värnar den, den är värdefull och den ska vi vara rädd om.

Det är viktigt nu att alla röstar i EU-valet också, det finns många krafter i Europa som poppar upp nu, som man trodde var ute efter det som Europa upplevt i historisk tid, i en inte alltför avlägsen tid, men för en del är minnet kort som det verkar.

 

Just nu på radion pratar de om antidepressiva medel, som väldigt många tydligen använder sig av numera.

Tråkigt, för det är jättemånga och svåra biverkningar som nu gör sig gällande. 

Ja, är det inte det ena så är det det andra. Det kanske är annat som ska till så att folk slipper äta sån medicin.

 

På radion har jag också hört i dag, att sex personer häktats för sexuellt övergrepp mot barn. Det är tre män och tre kvinnor, hur är de funtade såna människor?

Om möjligt ännu värre tycker jag att det är när kvinnor förgriper sig på barn. Har de ingen skam i kroppen och inget samvete alls, de har burit barnen under sitt hjärta!

Det var tydigen inte de här kvinnornas barn hör jag nu. En av kvinnorna är även misstänkt för våldtäckt på en minderårig pojke.

Det är oförlåtligt, det lät som att det var för pengar de gjort sig skyldiga till övergreppen. Usch och fy, miljoners gånger om!

 

Dagens namn är: Åke, jag säger grattis till dem som bär det namnet!

 

Ha en riktigt bra onsdagkväll i den lite småkalla majkvällen, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards