oskmar

Direktlänk till inlägg 16 juni 2019

Juni 2019 06 16 sol och varmt

Av Elsa Mårtenzon - 16 juni 2019 18:23

 

Det blommar så fint nu, men fortsätter det vara så här varmt kommer det att gå över snabbt. Det är ganska kortvarigt beronde på väder och vind, om det regnar och blåser är det en kortvarig blomning också...

 

 

 

Oj, va varmt det har varit i dag och för det mesta vindstilla.

Det var klar himmel redan när jag drog upp rullgardinen klockan sex i morse.

Under dagen har det varit lite moln av och till, men solen har kommit till sin rätt ändå hela tiden.

Just nu när klockan är nära sju på kvällen är det 23,5 grader varmt i skuggan och lite lätt vind som kommer från sydost, den fläktar skönt.

 

Nu har "knorteländet", kommit det har exploderat i dag i värmen.

Jag brukar inte vara särskilt utsatt för den ohyran, men idag har den inte haft något att välja på, då har jag fått min beskärda del. Jag har varit helt själv hela dagen och då bet den mig.

Det gick bra så länge jag satt på gräsklipparen, då fick jag vara ifred för den. Men när jag slutat klippa tog jag med mig en bok, en saftmugg och bulle och skulle njuta en stund. men det fick jag ge upp. Dels var det för varmt och och för mycket ohyra, då gick jag in och fixade mat.

 

I kväll har jag varit och hälsat på hos Ingrid och Nils Gunnar och där hade de fått bromsar stora som mindre flygplan.

En av dem försökte bita mig, men han gästade Zackeus och ligger där död nu, tji fick den.

Innan jag åkte hem gick vi runt och tittade på Ingrids alla blommor som hon sått, drivit upp inomhus och nu planterat ut.

Och tomater och jag tror någon sorts gurka också. Där har hon att göra med att vattna i sommar.

 

Jag hade tänkt mig att baka tunnbröd i dag men ångrade mig i morse när jag såg hur varm dagen skulle bli. Det är inte roligt att stå framför bakugnen och kavla när det är så här varmt, det har jag testat många gånger, jag vet mer än väl hur det känns.

Jag hoppas det blir någon svalare dag före midsommar så att jag kan baka under veckan.

Jag har stått där i 46 graders värme inne i bagarstugan och det tänker jag inte utsätta mig för nu.

Det var bakningen inför Bellviksdagen när Aina och jag bakade i två veckor före. Det var jobbigt, inte bara för oss utan för degen också. Den jäste över alla bräddar och blev nästan omöjlig att handskas med, vi försökte på alla vis att komma på hur vi skulle göra för att den inte skulle jäsa så våldsamt.

 

Det har varit tätt på given med födelsedagar under maj och juni, i dag var det Malins tur, Men nu blir det en liten paus tills i juli då Lovisa fyller år.

Det är dålig fördelning över året, nästan alla klumpar ihop sig på våren och försommaren.

 

Dagens namn är: Axel och Axelina, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin fortsättning på en solig och fin söndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards