oskmar

Alla inlägg den 26 juni 2019

Av Elsa Mårtenzon - 26 juni 2019 18:17

 

Många kvällar med färggrann himmel när solen går ner...

 

 

 

Ganska bra väder med mycket moln men lite sol. Jag har varit ute i stort sett hela dagen, började klockan nio och gick in klockan fyra i eftermiddag. Gjorde ett uppehåll till elvakaffet och sedan ut igen.

Just nu är det 14,5 grader varmt i skuggan, rätt mycket blått på himlen blandat med lätta moln. Finaste vädret kommer på kvällarna och jättetidigt på morron.

Vinden har friskat i och kommer från nordväst. Inte ett väder som jag går ut och sätter mig i för att njuta, men frisk luft har jag ju fått hela dagen så jag klarar mig.

 

Jag fick sällskap till elvakaffet av semesterfirarna på Näsudden, sedan har jag inte sett till dem, jag vet inte om de är kvar eller inte.

 

I dag har jag varit väldigt isolerad från omvärlden, eftersom jag inte lyssnat på varken radion, TV eller öpppnat datorn förrän nu.

Jag vet således inte ett dugg vad som hänt i dag.

Jo jag hörde i morse att det varit en rejäl sprängning i, jag tror det var i Örebro.

Inga personskador tydligen, polisen säger så här långt att det nog är en uppgörelse mellan kriminella gäng.

Men nog är det väl för bedrövligt med dessa ligor och det mesta har med knarkaffärer att göra.

Vad göra åt sånt elände?  Det verkar inte som att det går att komma åt dem, de ligger hela tiden steget före och poppar upp lite här och där.

Likadant med de stöldligor som härjar och kommer från olika länder ute i Europa.

I Dorotea har det under midsommarhelgen varit flera inbrott i villor under dagtid tydligen.

De räknar kallt med att folk inte är hemma under midsommarhelgen och då slår de till. De är enligt uppgifter smycken och pengar de stulit.

Man önskar ju inget högre än att de ska åka dit, men det verkar inte vara det lättaste att fånga in ohyran.

Polisen i Västerbotten har varnat för att det kommer flera "tjyvstrykar" att härja i Västerbottan nu framöver. Usch och fy!

 

I gårkväll ringde en av mina kusiner och ville komma och hälsa på i augusti.

Han var hit förra sommaren, han och hans fru. Men nu skulle hans syster äntligen komma upp till Norrland och då skulle de också besöka Bellvik där de var som barn varje sommar. Hon och hennes syster var hit en gång någon av första åren vi bodde på Näset och då hade jag inte sett dem sedan de var barn. Men nu skulle hon komma och hälsa på i sommar, efter alla år.

Vad jag vet så bor hon och hennes man både i England och i Uppsala. Det är hennes man som har forskat på släkten Arndt och kommit ända ner till 900-talet, och som jag fick en kopia på från en av kusinerna när hon köpt Bellviksboken, hon är tyvärr död nu, annars hade nog även hon kommit i sommar, skulle jag tro.

Det blir spännande att träffa  den ena av dem i alla fall efter alla år.

 

Dagens namn är: Rakel och Lea, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra ondagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards