oskmar

Direktlänk till inlägg 5 juli 2019

Juli 2019 07 05 gråväder

Av Elsa Mårtenzon - 5 juli 2019 17:37

 

Det var lite annars i byn 1920, för nästan 100 år sedan då hade man tjurförening i byn.

Här visar Jonas Gröndal stolt upp byatjuren. Nu finns det inte ens en ko på byn och än mindre en tjur. Tiderna har förändrats på alla sätt och vis...

 

Himlen har varit tämligen grå i dag, en liten skymt som hastigast såg jag av solen en gång i dag men det var så hastigt att jag hann knappt se den.

Men å andra sidan har det varit lite varmare i luften i dag, trots att det blåst från nordväst och ingen sol så var det riktigt skönt ute.

Just nu är det 15,5 grader varmt och liiite ljusare på himlen men ingen synlig sol. Vinden kommer från nordväst och är måttlig.

 

Jag har varit ner varenda dag till potatislandet och kollat om det rör på sig där, börjar växa.

I dag när jag kollade då hade det verkligen rört på sig. Det är flera stora hål efter upptagning av potatisen. Tranaorna har varit där och tagit flera stycken, det måste ha skett i gårkväll eller i morse. Igår var landet orört men inte nu längre, förbaskade ohyra, de kan sätta sin potatis själva! 

Eller stanna nere på södra Sverige på det ställe folket vallfärdar till på vårarna för att se tranor.

Jag vill helst inte se dem, vi har haft dem i "pärlanne" ett flertal gånger och det är ingen glädje alls med dessa långbenta skräniga fåglar, tycker jag.

Ett år när vi hade landet nära skogskanten hade de tagit upp minst 10 meter på minst tio fåror - usch och fy!

Nu hade Jan Peter och Tim stängt en "hage" med plastband den dag de ner satte dem.

Det hjälpte tydligen inte, nu har jag bundit ännu mera plastband där i dag så får jag se om det hjälper. Vi hade ju tänkt äta upp den den där potatisen själva. 

 

Hörde på radion i dag att de ser en ljusning på sprängningen i Linköping, de har nämligen en som är skäligen misstänkt.

Men nog är det mycket märkligt att det inte blev någon skadad efter en sån smäll, inte mindre än 150 lägenheter är förstörda mer eller mindre och ingen person skadad. Det är helt otroligt, men en himla tur i alla fall.

Jag hoppas verkligen att de fångar in och får fast den eller de som ligger bakom.

 

För en stund sedan hörde jag att det varit bökigt i ett av grannsamhällena också i veckan, med polisanmälningar och "ömse". 

Det skulle vara några nyinflyttade, såna vill vi inte ha hit - stick tillbaka dit ni kom ifrån! Och det skulle vara svenskar! Det skulle inte SD tro!

 

Nu håller vi tummarna för att det blir sommar, för nu har det här vädret hållit i sig alltför länge!

 

Dagens namn är: Laila och Ritva, grattis till dig Laila! Det visste jag inte när du var förbi här förut i dag. Och grattis till alla som heter Ritva!

 

Ha en mysig fredagskväll, vi ses!

 

 

 
 
Ingen bild

christin

6 juli 2019 12:57

Min svärfar satte upp plastband ca 2-3 dm ovanför marken runt pärlannä för att slippa tranorna och det funkade. Jag såg idag att vårat land har haft lite känning av kylan, känns inget vidare det heller men nu bör väl värmen komma snart (och mera ohyra förståss).

Ha det fint!!

Elsa Mårtenzon

6 juli 2019 17:37

Vi har också satt upp plastband, vilket inte hjälpte.
Det är nog inget annat än bössa som gäller för dem. Tur att det är bara du som kan läsa mina svar, men jag är mäkta förbannad på skrikhalsarna nu, halva landet nästa är uppgrävt. Jag har bundit dit mera band i går men det hjälpte inte ett dugg, i morse när jag drog upp rullgardinen i sovrummet var det en där som åt för fulla muggar. Jag har aldrig gillat tranor, de kan hålla sig vid Hornborgasjön där de är så förtjusta i dem. Jag vill inte ha dem här! Ha det bra du också!

 
Ingen bild

Gunnel

6 juli 2019 21:50

Alla kan läsa dina svar Elsa!

Elsa Mårtenzon

9 juli 2019 06:48

Jaha, det var som rackarn, inte för att jag skrivit något olämligt men, svart på vitt kan ju vara som det är. Hej då!

 
Ingen bild

Ingegerd

7 juli 2019 16:46

Hej Elsa ! Roligt att se kortet på Jonas Gröndahl. Det måste ju vara min farmor Karin Gröndahl/Jönssons pappa. Sedan har jag en fråga vilken tid börjar konserten med Matti o Mikael den 14 juli i Bellvik ? Sköt om dig. Hälsn Ingegerd Jönsson

Elsa Mårtenzon

7 juli 2019 17:55

Han var den förste Gröndal uppe på backen och var far till Abraham, Nicke och Sanny, bl a. Nu har jag inte tid att kolla upp, men du kanske kan räkna ut det själv utifrån detta, Sanny hamnade ju i Tåsjö och jag vet inte var i generationerna du befinner dig. Säkert vet du det bäst själv. Konserten med Matti och Mikael vet jag inte till hundra procent säkert när den på kvällen börjar, men jag kommer att meddela tiden när jag vet, du kan vara lugn, det kommer på bloggen och på Facebook. Ha det bra!

 
Ingen bild

Ingegerd

7 juli 2019 18:15

Tack för snabbt svar. Vi är på rätt spår det är min släkt - Moster Sanny var äldst av syskonen och farmor var 4:dje barnet. Moster Sanny sa jag också men det var ju pappas moster. Hon betydde mycket för mig vi brukade tippa tillsammans samt skicka efter julklappar till någon postorderkatalog. Köpte bla. ett rött paraply till mamma. Det finns fortfarande kvar på gården. Det var bra kvalitet på den tiden. Ha de !

Elsa Mårtenzon

9 juli 2019 13:35

Hej!
Sanny minns jag för hon brukade hälsa på min farmor när hon var hos "Abrams" och städade upp varje gång.
På söndagen den 14 juli klockan 18.00 är Mattis och Mikaels konsert på gammelskolan i Bellvik. Välkommen!
Ha en bra dag på tisdagen! Och alla andra dagar också förstås...

 
Ingen bild

Ingegerd

9 juli 2019 16:11

Hej, tack för info. Vi ska försöka ta oss till Bellvik på konserten. Sköt om dig.

Elsa Mårtenzon

9 juli 2019 18:19

Ja, ni är välkomna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards