oskmar

Alla inlägg den 18 juli 2019

Av Elsa Mårtenzon - 18 juli 2019 17:41

 

Fisken i Bellvikssjön är inte densamma numera för den är inplanterad. Den är jag inte intresserad av...

 

 

Inte en skymt av solen på hela dagen, men ett par lätta regnskurar.

Det har varit ganska varmt ändå, omkring17-18 grader, men solen fattas oss.

Just nu är det 18 grader och vinden kommer från sydost och är måttlig, ganska svag.

Molnen håller sig kvar, ett och annat lite ljusare moln, men men...

 

I dag hade jag både tyskar och svenskar här vid elvakaffet. Men jag pratar svenska med alla, de får rätta sig efter mig.

Eller jag pratar för det mesta Bellviksmålet, det förstår de flesta tyskar - tror jag. Det verkar så i alla fall.

 

I morse gjorde jag min sedvanliga veckostädning, var klar lagom till det var kaffedags.

På eftermiddan har jag gjort en gäng rån, ja, inte bankrån. Mina rån som jag gör dem äter man till elvakaffet lämpligtvis.

 

Hoppsan! Nu kom Michael och gav mig två fina, färska fjällöringar. Det blir gott till middagen i morron, färsk fjällfisk har jag inte ätit sedan Göte slutade fiska och det är bra många år sedan nu. Sista åren fiskade han inte heller, det blev slut med både bär och fjällfisk när han inte kunde längre.

Tack Michael för fiskarna!

I morron ska Michael och Jan Peter röka fjällfisk i rökstuten som Göte gjorde. Där rökte han mycket fisk under åren, sååå gott det var med rökt fjällfisk på tunnbrödmackorna. Gott var det också med en god crème fraichesås till den rökta fisken och nypotatis.

Varmrökt fisk är mycket, mycket godare än den kallrökta som finns att köpa på affären, den köper jag aldrig.

 

Har hört i dag att hjortronen är mogna nu och folk plockar för fullt.

Det var Götes favoritsysselsättning den här tiden. Han plockade och plockade tills jag bad honom sluta, vi hann aldrig äta upp dem. Han plockade och skänkte bort när vi inte behövde mera själva. Han tyckte också om att plocka hallon, däremot blåbär det gillade han inte att plocka.

Ja, vid det här laget blir det inte mycket bär i det här huset, de hjortron jag haft efter Götes dagar, dem har jag fått av Anders och han köper dem av Kenneth, som är bäruppköpare.

 

Dagens namn är: Fredrik och Fritz, grattis till er som heter så.

(När man pratar om "trollen" så står de i farstun. Fritz var Götes andra namn och Fredrik heter Michaels fiskarkompis som han varit ute på fiskartur med.)

 

Ha en fin torsdagskväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards