oskmar

Alla inlägg den 19 juli 2019

Av Elsa Mårtenzon - 19 juli 2019 17:52

 

Mina supertrevliga museibesökare som förgyllt min dag! Stort tack till Barbro som fick idén till besöket!

 

 

En riktigt varm, solig och härlig sommardag, med lagom fläktande vind från sydost. Lite lätta sommarmoln har det varit på himlen- allt till belåtenhet i dag.

Just nu är det 22,5 grader varmt i skuggan, vinden fläktar fortfarande från sydost. Lite moln på himlen, men solen får komma till sin rätt för det mesta. Många flera såna dagar och kvällar önskar jag mig.

 

Den här dagen lägger jag gärna till övriga trevliga minnen i min minnesbank, det ryms mycket mera där ännu.

I dag har jag nämligen haft 15 personer på besök i mitt museum, som vi avslutade med en fika efter det.

Det här var släktingar med rötter i Arksjö, där också min farmor och farfar bodde några år, innan de köpte farmors föräldrahem av hennes bror Magnus.

Ändå har vi inte haft så mycket kontakter med släktingar från Arksjö, vilket till stor del kan bero på att även Arksjön tömdes på folk efter dämningen av Ormsjön och bygget av Ormsjödammen.

När de fick landsväg till Arksjö då flyttade folket därifrån. Nja, det var ju så att Vattenfall köpte väl in delar av byn, men det där har jag inte riktigt klart för mig och ska därför inte orda mer om det för det kan bara bli fel då.

Barbros far Ingemar var en bror till min farfar Per Johan. Således är Barbro kusin med min far och jag och mina syskon tremännigar med Barbros barn.

Idel trevlig nya bekanskaper. 

Ikväll firar de en måg till Barbros födelsedag i Arksjö, annars är de spridda över landet men har strålat samman i Arksö i helgen för att fira jämna år på en av Barbros mågar alltså.

Hoppas ni har en trevlig kväll!

Han som fyller år sa att han brukar läsa bloggen...

 

Sedan de åkt och jag diskat och stökat bort fick jag göra en rolig nostalgitripp, vilket jag också gillar.

Michael har nämligen varit här och rökt fjällfisk. jag satt där och var med i mina minnen från tidigare fiskrökningtillfällen, sedan minst 60 år tillbaka.

De första fiskrökarna gjorde Göte när vi bodde "västibyn", den första var nära landsvägen och där satt vi och väntade på att fisken skulle bli klar och folk som kom efter landsvägen kom och var med oss.

Allt eftersom fisken blev klar så delades den på dem som satt där, om jag inte minns fel hade vi tunnbröd som vi la den i när åt den. 

Jag har för mig själv i tysthet vid röken idag påmint mig hur duktig Göte var på att skaffa mat till familjen. Det var älgkött, fisk, bär av alla sorter och i överflöd, så då blev man bortskämd och tyckte ibland att det inte var så gott, man blev less på det.

men nu när jag inte haft fjällfisk och rökt fjällfisk på många år- då är det jättegott! 

Det är inte bra att bli för bortskämd! Fy på dig Elsa!

 

Dagens namn är: Sara, grattis på dig Sara!

 

Ha en riktigt fin och trevlig fredagskväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards