oskmar

Alla inlägg den 21 juli 2019

Av Elsa Mårtenzon - 21 juli 2019 17:57

 

Svarta hotfulla moln före regnet i gårkväll, vackert...

 

 

En riktigt fin, solig och varm sommardag har vi haft.

På förmiddan låg sjön helt stilla och då blev lite väl varmt, men på eftermiddan har det varit friska vindar från sydost som fläktat skönt i värmen.

Solsken hela dagen med lite lätta sommarmoln som svept förbi ibland.

Perfekt sommarväder, enligt mig.

Just nu är det 21 grader varmt i skuggan, solsken och blåser frisk fortfarande.

 

Till elvakaffet hade jag sällskap även i dag och vi satt ute och stekte oss i solen.

 

Efter att de alla farit hem till sig har jag klippt gräs i flera timmar.

Jag fick hjälp i dag av Jan Peter som klippte hela "hägna" och det är stor yta som tar tid att bli klar med, men enkel för det är inga hinder i vägen.

Värsta stället jag klippt i dag och där det växer mest och snabbast, det är vid huset där det är rabatter och buskar. 

Jag river och och gör illa mig på buskarna, det är trångt att köra klipparen där och tar tid, där blir jag less innan det är klart.

Det andra som jag klippt i dag, det är semester i solsken.

Hoppas vädret håller i sig så jag kan trimma gräs i morron, nu finns det massor att trimma igen.

 

Tyvärr så börjar semesterfirare att återvända nu och det känns trist.

Det känns ungefär som två veckor sedan midsommar och nu lutar det mer och mer mot hösten. Tiden går alltid för fort när det är roligt och roligt är det ju när man får besök varje dag och man får prata med folk som kommer och hälsar på.

 

I dag har det varit lungt med båtar på sjön, igår var det betydligt livligare trafik.

Men om jag jämför med tiden förr, då var det fiskare på sjön för jämnan.

Då var det ett fåtal som hade motorbåt, de flesta använde sig av åror, men de var inte lika bekväma av sig på den tiden. Det satt metare ofta ute då, och en del hade sina fasta metarställen.

Det lades nät, det drogs not, det roddes drag och det fiskades med utter.

Ja, nutiden går inte att likna vid den tiden det minsta lilla. Det mesta eller nästan allt är annorlunda. Men det är betydligt mindre folk som bor här nu också, det är en del av förklaringen till förändringen.

Köper man fiskpinnar på affären nu?  

 

Dagens namn är: Johanna, jag säger grattis till dig som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards