oskmar

Alla inlägg den 23 juli 2019

Av Elsa Mårtenzon - 23 juli 2019 18:25

 

Dagens museibesökare, från Uppsala. Två av dem har sina rötter i Bellvik och flitiga semesterfirare i Bellvik under åren. Den tredje en vän från Uppsala.

 

 

Sommar, sommar och sol... 

Ja, i dag har det varit en riktigt gammeldags sommardag! Sjön har varit som en nyputsad spegel och spegelbilden har varit den gamla vanliga, holmarna mitt emot Näset, det jag har sett från min plats.

En härlig njutbar dag, om man inte sätter sig och sitter stilla i solen- då hade det blivit för varmt.

Men att sitta på åkklipparen och klippa gräs, det var perfekt, det fläktade skönt i solen och värmen.

Just nu är det 22 grader varmt i skuggan och sjön är fortfarande stilla och vacker.

En del moln har uppenbarat sig därovan nu, men solen skiner.

 

När jag var till Dorotea på morron var jag även ner på kyrkogården med blommor till min far som skulle fyllt år den 26 juli, om han levt. Han var född 1910 och dog alldeles för tidigt, när han var bara 60 år.

Han hade nog levt längre om han inte rökt, på den tiden trodde de flesta att det inte var farligt att röka. Han rökte både natt och dag, steg upp på natten för att röka också. Jag försökte skrämmas med att han inte skulle leva så länge om han inte slutade med den dumma ovanan.

Men det trodde han inte på. Det var inte så mycket prat om det då heller, som det är nu.

I dag kan man ju vara mer än förvånad över att folk över huvudtaget röker eller ens börjar röka- för nu vet alla att det är hur ohälsosamt som helst. Och så illa som det luktar!

 

I dag har jag haft tre stycken museibesökare här på förmiddan, från Uppsala. Två av dem med rötter i Bellvik, den tredje var väninna till en i gänget.

De som har härstamning från Bellvik har varit hit förut och tittat, för dem var det inget nytt, men det är ju roligt att de kommer igen och tar med sina vänner också.

 

På eftermiddan har Ingrid varit hit och vi hade en saft och bullfika och pratade bort någon timme, efter min gräsklippning.

 

Och nu är det klart vem som efterträder Theresa May och blir premiärminister i England, Boris Johnson.

Jag tycker att han påminner väldigt mycket om Donald Trump, både när det gäller munväder och utseende, förutom håret då förstås. Trump sprayar fast sitt hår men

´n Boris låter det falla fritt han.

Ja, nu får vi se hur det går med Brexit, om han fixar det till 31 oktober som är den tidsfrist det rör sig om?!

Han är känd för att prata bredvid mun, att förolämpa folk och att inte hålla sig till sanningen. Han har således sin tubroder i USA utan tvekan, fast han är ännu värre.

Trump har ju utryckt en önskan om att det skulle bli B J, utan att han har den minsta anledning att lägga sig i. Men han är väl nöjd i alla fall...

 

Dagens namn är: Emma, grattis till dig!

 

Ha en bra fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards