oskmar

Alla inlägg den 25 juli 2019

Av Elsa Mårtenzon - 25 juli 2019 17:16

 

Det blommar och blommar i alla vinklar och vrår nu, tills allt vissnar igen...

 

 

I dag har det varit övervarmt, enligt mig. Det har varit mellan 28-30 grader. på skuggsidan och det är inte särskilt skönt.

På morron var sjön helt stilla, men vinden kom igång vid tio- elvatiden och det behövdes. Den har kommit från söder och varit varmare än vanligt minsann, men det har fläktat i alla fall.

Just nu är det 28 grader varmt i skuggan och vinden är mycket sparsam nu.

Solen skiner och det är en del vackra moln därovan som jag strax ska gå ut och sätta mig och beundra.

Man kan aldrig tröttna på himlens alla olika skepnader, som växlar hela tiden. Det är endast om det är klarblå himmel i dagarna två t ex, som det är lika. Men det är ju inte så ofta det händer.

Obs! Två timmar senare och det är 24 grader varmt och stilla på sjön, solen är fortfarande med.

 

Jag började morgonen med att dammsuga nedervåningen och så mycket mer har det inte blivit för mig i dag. 

Jag hade planerat mera men det hände en incedent så det fick stryka på foten tills vidare.

Jag brukar sällan svettas men att dammsuga i den värmen när det är helt vindstilla då hjälper det inte att jag har alla fönster öppna och dörren, det märktes inte ett dugg.

 

En annan sak som är jobbigt när det är sån här värme, det är att inget är gott att äta.Som tur var hade jag rester sedan igår och slapp att laga mat.

I morron tror jag att jag bara ska dricka isvatten, det ska ju bli ännu varmare i morron.

 

Jag tycker att det får räcka här nu - jag går ut och sätter mig att läsa, i skuggan, och att vara lat.

Tur att man bestämmer över sig själv och jag gör vad och hur mycket eller litet jag vill, när det är för varmt.

Det får mig helt plötsligt att tänka på min mor och hennes uppgift såna här kvällar, efter slåtterdagen i värme. Då måste hon gå till ladugården och mjölka korna och slåss med mygg, knott, broms och flugor.

Min uppgift kunde bland annat vara såna gånger att följa med och hålla fast kosvansen, så att hon inte skulle få den i ansiktet när korna blev irriterad på "åte".

Ja, det var ju också en uppgift som dagens barn inte har en aning om!

 

Dagens namn är: Jakob, grattis till dig som bär det namnet!

 

Ha en fin fortsättning på torsdagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards