oskmar

Alla inlägg den 31 juli 2019

Av Elsa Mårtenzon - 31 juli 2019 16:59

 

Sen kvällshimmel från Näsudden...

 

 

I dag har det inte varit solsken hela tiden, men en del i alla fall. Det har varit en del moln men inget regn. det är jättetorrt i marken. Hos mig vissnar gräset på utsatta områden och jag har hört om åtminstone två brunnar på byn som inte har vatten nu. Vi bör nog vara glada för regn nu, det behövs en hel del av den varan.

Just nu under tidiga kvällen är det 17,5 grader varmt i skuggan och sjön är nästintill spegelblank. Solen skiner ibland och ibland skyms den av moln som seglar förbi i sakta mak.

Sista dagen på sommarmånaden juli, tyvärr!

 

Jag har klippt gräs på eftermiddan, inte där torkan härjar, utan där det alltid växer fortare än på andra ställen.

För övrigt har dagen varit ganska lugn, ingen har varit hit och endast en har ringt och det var Ann Cathrine. Nu är jag nog bortglömd.  

 

Nu ska jag citera några paragrafer ur några protokoll med Dorotea kommunalnämnd från den 12 december 1896.

 

"Uppdrog åt J P Lindman i Bellvik

att lämna inhysesmannen  Erik Petter Ivarsson i Fågelberget tillfälligt understöd af 10 kronor enär han är oförmögen att arbeta."

 

Inte vet jag hur mycket han kunde få för 10 kronor i slutet på 1800-talet, men det låter inte som att det var ett frikostigt understöd. På den tiden fanns naturligtvis inte sjukpenning som idag, det här var väl ett socialbidrag, vad jag kan förstå.

 

Nästa sammanträde den 24 december 1896. Obs datum, julafton!

 

"Efter en stunds överläggningar föreslog fattigvårdsstyrelsen enhälligt att (ett antal pesoner) personer skulle fördelas på rotar, att försörjas genom rotegång."

 

Det innebar att de bättre bemedlade skulle ha ansvar och hålla ett boende till någon fattig, som inte kunde försörja sig själv. De skulle fraktas mellan olika rotar och vara viss tid på varje ställe.

Det är inte särskilt länge sedan Sverige var ett u-land. Landet har verkligen gått framåt sedan den slutet av 1800-talet. Men stackars de fattiga att vara så beroende av andra människor. Jag har läst nånstans om en gubbe som drogs på en kälke mellan olika bönder och fick vara mer eller mindre som en hund, inte ens en säng fick han ligga i.

 

Ur sammanträde den 14 maj 1898: 

"Beviljades 25 öre per dag från innevarande års början till arrendator C F Hedman i Sandvik för sina minderåriga barn."

Antagligen hade han blivit änkling och behövde hjälp för att klara sina barn när han inte kunde arbeta fullt ut, det är min gissning.

Ja, nog har vi det bra i dagens läge och ändå finns det så många missnöjda.

 

Dagens namn är: Helena och Elin, grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en fin fortsättning på ondagens kväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards