oskmar

Alla inlägg den 9 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 9 augusti 2019 17:04




 

Så här såg himlen ut just då! Olika varje gång jag tittar ut nästan...

 

 

Det har varit en härlig dag, trots att solen inte visat sig särskilt mycket. Men grant har det varit med olika, många olika skepnader på himlen och sol i mellanåt. Jag satte mig i solstolen en stund när solen var framme och den brände nästan för mycket.

Men vips så försvann den igen, för att sedan komma tillbaka igen och igen. Så har det varit under dagen och supergrann sjö på det.

Just nu under tidiga kvällen är det 18 grader varmt i skuggan och sjön är lika vacker fortfarande. Det är ganska mycket blått på himlen nu. och det betyder att alldeles strax, när solen visar sig, då kommer jag klicka på spara och gå ut stund innan jag gör klart här.

OBS! Klockan är nu 19.00 och det är över 18 grader varmt...

 

Jag har ju radions P1 på hela dagarna och idag hörde jag på programmet "Människor och tro".

Det fick mina tankar att landa på när jag gick i klass 1 i Bellviks skola och vi hade Gerda Lindblom som lärare och vi skulle lära oss många spalmverser.

På den tiden sa man inte fröken utan lärarinna, (det låter 1800- tal), men det var ändå en bra bit in på 1940- talet. Och en otrolig skillnad på skolan i dag och då.

På den tiden hade man en stor respekt för läraren och skulle aldrig komma på att inte lyda, blint.

Vi fick lära oss hur många spalmverser som helst, en eller två varje vecka och alla verser. Jag hade tur och hade lätt för att lära utantill, men det fanns de som tyckte att det var ett gissel, då blev det bakläxa, utan pardon.

Ja, naturligtvis var det här inte i första klass, vi hade hunnit lära oss att läsa så klart. 

Ett speciellt minne som jag har, bland många, många andra, det var när vi, hela skolan, alla klasser, kom fem minuter för sent efter lunchrasten.

Vi kopplade ihop alla våra sparkstöttingar och körde "tåg" från högst uppe på backen där jag bodde, ner till skolan. 

Men gjorde en liten missbedömning på tiden för att hinna tillbaka i tid, vi blev försenade.

Och då var "lärarinna" ordentligt förargad. Hon stod i dörren in till skolsalen och tog emot oss var och en med att ta tag om halsen på oss alla för att fösa in oss. Inte hårt så att det gjorde ont, inte på mig i alla fall.

Men långt efter den händelsen kände jag tydligt hennes grepp om min hals och skämdes för att jag kom försent.

Ett annat minne var när en av de större pojkarna gjort nåt spratt, jag minns inte vad.

Han blev beordrad att lägga sina båda händer på bänken och hon drämde till med pekpinnen. Pekpinnen gick av i tre delar, men pojken klarade sig utan en skråma för han var snabb nog att rycka åt sig händerna innan pekpinnen nådde dem.

 

Det som jag också minns tydligt är, när vi varje morron stod vid skolbänken och "lärarinna" satt vid orgeln och vi sjöng "Din klara sol går åter upp", även andra spalmer förstås.

Det är för övrigt samma orgel som Mikael Rönnberg spelar på nu om somrarna när han och Matti Norlin har sina konserter på den gamla skolan.

Det är historia det, den orgeln och mina skolminnen!

 

Dagens namn är: Roland, grattis till dig!

 

Ha en rktigt fin fredagskväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards