oskmar

Alla inlägg den 12 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 12 augusti 2019 17:47

 

Den här bilden har jag fotat från väggen i museet, därav kvalitén. Det finns många svart/vita gamla bilder där på bybor från Bellvik och från Nybäcken och en del som emigrerade till Amerika i slutet av 1800- talet.

 

 

 

Ojoj, vad det regnat i dag, ibland rena skyfallet. Det har inte varit långa stunder med uppehåll, undrar om inte det är den regnigaste dagen denna sommar i Bellvik.

Men väl behövligt, jag var ner och kollade i "pärlanne" och där var det inte mer än lite fuktigt. Men så hör till saken också, att det är en jord uppblandad med mycket sand i, rinner därför undan lätt. Inte sååå bra när det är torra somrar.

När Göte fanns här och var kry, då drog vi en slang från sjön där vi hade en pump så vi kunde vattna i grönsaks/potatisland och jordgubbslanden.

Nu får jag leva på hoppet om regn i lagom mängd och det blir som det blir.

Just nu är det 16 grader varmt och regnet hänger över Bellvik och särskilt på andra sidan sjön med omnejd för närvarande. Det är sparsam vind på sjön som kommer från sydost.

Nyss tömde jag regnmätaren på 24 mm och det öser på nu också.

 

Men vad är väl en regnig dag i Bellvik med blöta regnskurar om man jämnför med monsunregnet i Indien?

Jag såg bilder därifrån i morse på nyheterna och det är ju fasansfullt. De vadade i vatten, brun/tjockt, upp till midjehöjd och folk omkommer på grund av vattenmassorna, för att inte tala om de hus som de ska bo i, hur förstörda blir de inte?

Småsaker att komma med lite regn i Bellvik då!

Och från Kina visades också översvämningar och jordras i ungefär samma omfattning. Jag har ju alltid sagt att vi har det bäst och vidhåller det ännu mera nu.

Och det sägs att det kommer bli värre och värre på grund av klimatförändringarna.

 

Alldeles nyss tittade jag på nyheterna i programmet "Efter fem" och blir så arg när jag ser den terrormisstänkte som häktats i Norge i dag - och ser hur han sitter där i rätten och hånler. Det har han tagit efter Breivik, så gjorde han genom hela rättegången och så gör den här spolingen också.

Dessutom säger han, som alla andra brottslingar att han är oskyldig och begär att bli frisläppt, det är så man tappar andan i ren ilska. Trots att han övermannas på plats med vapen som han avlossar skott ifrån i syfte att döda. Usch! Orden fattas mig...

Han är även misstänkt för att ha mördat sin 17-åriga styvsyster som hittats i hans lägenhet när de går i genom den efter att han gripits.

Ja, han har ju sin framtid räddad, 21 år gammal, finns nog ingen klar tanke den skallen, tror jag. Han kanske till och med tycker att han är en hjälte, det tyckte ju Breivik.

 

Dagens namn är: Klara, grattis till dig!

 

Ha en bra fortsättning på måndagens kväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards