oskmar

Alla inlägg den 14 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 14 augusti 2019 18:27

 

Det här är dagens trevliga museibesökare, med härkomst från Indien, från Gotland, från Skåne och från Ormsjö under några år, nu med sommarhus i Ormsjö.

Tack för besöket!

 

 

I dag har himlen varit grå hela dagen och det har blåst kyligare vindar från norr.

Det kom några droppar regn mitt på dagen, men det var inte många.

Just nu är det 13 grader varmt och det är liiite ljusare på himlen i väster, åtminstone för tillfället. Vinden kommer fortfarande från norr och är måttlig.

Oj, nu skiner solen!!!

 

Strax före klockan ett i dag ringde det en kvinna och fråga och jag ville göra en visning i museet, de var fyra stycken sa hon.

Och jag svarade naturligtvis att, ni är hjärtligt välkomna!

I dag hade jag inte alls trott att det skulle komma några så jag blev glatt överraskad.

De var fyra stycken med helt olika härkomst.

En var från Skåne, en var från Gotland, en var från Indien och en från Ormsjö, men han hade inte vistats i Ormsjö i många år, utan efter skolgång i Dorotea hade det blivit skolor på andra ställen i landet och nu boende i Stockholm.

Men vad jag förstod hade han och hans fru något hus eller stuga i Ormsjö och brukar vara där på somrarna. Det andra paret var vänner som var där och hälsade på dem.

 

De kom på att de skulle fara till Bellvik och se vad som fanns i  mitt gårdsmuseum. 

Det gjorde de rätt i tycker jag, det blev några trevliga timmar för mig på en onsdag, som jag inte räknat med. Egentligen var de på väg till Vilhelmina när de fick idén att de skulle fara hit och jag undrar om inte Vilhelmina fick bero till en annan dag eftersom de blev så länge här.

Dessutom var de väldigt intresserad av de gamla föremålen och jag berättade så jag tappade rösten

Jag så till dem ett par gånger att de fick stoppa mig om de blev less, men det gjorde de inte.

 

Det hela slutade med att jag bjöd in dem på fika, och de var inte vana kokkaffe, som jag bjuder på till fikastunderna, men det tyckte att det var väldigt gott, sa de.

Då berättade jag, att jag sagt till mina söner förut, att om ni kommer med en kaffebryggare i julklapp eller i födelsedagspresent  då ringer jag polisen. 

De skrattade de åt, så klart, för de flesta kör ju med bryggkaffe - utom jag.

Och mina söner har hörsammat mig och inte kommit med det föremålet hem till oss. 

 

Ja, jag fick en mycket trevlig eftermiddag och jag hoppas att de också fick en eftermiddag med innehåll. Ett innehåll som de absolut inte får på något annat ställe än i Bellvik hos mig. Det är ju olika på alla ställen och olika innehåll på varje ställe.

Det är ju det som är charmen, att alla upplevelser inte liknar varandra, det skulle ju bli tråkigt.

 

Dagens namn är: Uno, grattis till er som bär det namnet! 

På söndagkväll hade jag en museibesökare här som heter Uno, grattis till dig på namnsdagen!

 

Ha en fortsatt bra onsdagkväll, vi ses och hej då!

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards