oskmar

Alla inlägg den 18 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 18 augusti 2019 17:11

 

Två av "fiskarbilarna" som varit på Bellvikssjön i två dagar och deltagit i fisketävling.

 

 

Redan klockan åtta i morse försökte solen tränga sig igenom de mörka molnen. Det blev en del korta gästspel på förmiddan. Men från mitten av dagen har den haft en dominans mer eller mindre på himlen och det har varit varmt och skönt.

Det hade regnat under natten och under tidig morron, samt en skur innan solen tog över.

Just nu är det sydlig lagom vind och nära 20 grader i skuggan. Det mesta av himlen är blått med vackra bulliga sommarmoln här och där. Solen skiner!

Nu efter nyheter och annat är det 16,5 grader och nstan klar himmel, härligt!

 

I dag har jag varit ensam hela dagen, men väntar nu Gunnel och Björn som ska komma med husvagnen och parkera både den och sig själva vid husknuten.

Vi ska ju hjälpas åt med kusinträffen i morron, jag har gjort en del förberedelser under dagen. Bland annat en tårtbotten och en fyllning till den, en tårta som ska bli efterätten i morron efter middagsmaten. Tårtan gör jag färdig i morron och den får sedan vila i kylskåpet tills det är dags att äta den.

 

Mer går nog inte att förbereda ikväll.

Jo, jag har plockat fram porslin för nio personer och Björn ska hjälpa mig att sätta extraskivan i bordet ikväll. Då är det ganska långt på väg och vi kan ta det lite lugnare i morron, tänker jag.

 

Jag har inte sett några båtar som deltagit i fisketävlingen i dag, bara en enda i morse. 

Men samma två bilar som igår har stått nere vid sjön i dag, de blev alltså inte avskräckta i går. Men nu har de åkt härfrån och det verkar lungt på sjön.

Jag skulle tro att att tävlingen är avblåst vid det här laget.

 

Michael har klippt gräset på hela Näsudden i dag, jag var upp dit och det doftade "slåttanna" lång väg. Den doften glömmer jag aldrig, den sitter i nostalginerven säkert som dagen.

Han har också klippt en del åt mig och egentligen skulle jag behöva klippa hela "hägna" i morron. Men det ska ju bli stadigare väder från mitten av veckan, jag får väl spara tills dess. Måste fylla på dunkarna också, det skvalpar lite bottenskyla bara nu -bränslebrist.

 

Jag har läst i mina anteckningar sedan arbetet med Bellviksboken och utifrån dem berättar jag en liten snutt här, citat:

 

"Svåra farsoter inom Dorotea.

År 1875 inträffade en oförklarlig feber, som under kort tid skördade inte mindre än 20 små barns liv."

Av dessa barn dog elva barn i Bellvik under tiden 10 maj till den 21 juni."

 

Vilken fasa för föräldrarna, alla gick nog och bävade för att de skulle drabbas i just deras familj, i en del familjer dog två barn. Verkar ha varit väldigt smittsamt.

I husförhörslängden skrev prästen som enda förklaring, "feber", de kanske inte ens fick reda på den rätta orsaken.

 

Dagens namn är: Ellen och Lena, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses!

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards