oskmar

Alla inlägg den 20 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 20 augusti 2019 20:42

 

Leif, jag och Kristina, det är Kristina som är vår kusin.

 

 

Just nu mullrar åskan och det tycker jag är mysigt. Inte alla tycker om den, det vet jag.

Det har varit mycket vackert väder i dag, en riktig sommardag med sol och värme.

Men ikväll har det ändrats helt plötsligt till ett litet åskväder med regn och mörka svarta moln på himlen.

Just nu är det 12,5 grader varmt och en dramatisk himmel därovan. Vinden har vänt och kommer nu från norr och är ganska frisk.

 

Jag har haft främmande ikväll och har inte ens diskat middagsdisken än.

Kerstin har varit hit och sagt hej då för den här sommaren, hon är här och klipper gräset för sista gången den här sommaren.

Är hon den sista sommargästen för den här säsongen? Synd!

Nils Gunnar och Ingrid har också varit här. Vi har ätit upp resterna på gårdagens tårta, och pratat och pratat och skrattat. 

De åkte alla tre innan regnet skulle komma över dem, men det verkar inte bli så våldsamt regn, det avtar lika fort som det kom.

 

Ja, igår hade vi vår mini-kusinträff och det var väldigt trevligt, men tiden gick för fort. Jag skulle velat prata mycket mera med dem, men, men.

Det ena paret, Kristina och Leif bor i London och har bott där länge. Det bland annat har gjort att vi inte träffats på många, många år.

Leif har gjort ett jättejobb på att forska fram våra rötter när det gäller Arndtsläkten. Det är Kristina som är vår kusin så det är inte hans släkt han lagt när allt arbete på. 

Vi är tacksamma över hans intresse för släktforskningen, han hade nu kommit ända ner till 600- talet. Att det gått att komma så långt beror ju på att Arndts var höga militärer bland annat och då finns det mesta dokumenterat.

Och jag är glad att han kommit fram till samma sanning som jag.

Men egentligen kom det ju lite försent, för den släkting som kritiserat mig för att inte ha tagit fram sanningen är nu död.

Jag säger bara, att man ska inte förvanska historien för att få det att låta lite mer spännande.

Leif hade varit pinojär och startat upp Handelsbanken i London och det hade vuxit till sig väldigt bra.

Han berömde min Bellviksbok och det känns bra, den innehåller inte bara en massa uppräknade namn och födelsedata sa han, som så många andra bygdeböcker.

 

Den andra kusinen var Kalle, han och hans fru bor inte längre bort än i Tväråbäck och Umeå ibland och de var hit och hälsade på förra sommaren och var även här på en Bellviksdag. Då köpte han Bellviksboken till sig och sina systrar.

Han känns ju väldigt nära inpå knutarna om jag jämnför med Kristina och Leif, som har hus i London och lägenhet i Marbella och Uppsala. Det går nog åt en del tid att vara på alla ställen och då han man inte tid att åka till Bellvik så ofta förstås.

Men nu är det gjort och det var väldigt roligt att träffa dem!

 

Dagens namn är: Bernhard och Bernt. grattis till er!

 

Ha en fortsatt fin tisdagskväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards