oskmar

Alla inlägg den 23 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 23 augusti 2019 17:28

 

Mörka moln av och till under dagen...

 

 

 

Blandat väder i dag, ibland spöregn och ibland har solen tittat fram.

Jag har varit i Strömsund men jag antar att det varit ungefär likadant väder här, det var så när jag åkte hemifrån och det var så när jag kom hem.

Just nu skiner solen, men det är mycket moln och det är regnmoln. Termometern visar på 15 grader varmt och det är svag nordlig vind.

Nu, ett par timmar senare har himlen rensats på moln och är nästan helblå.

 

När jag och Ingrid åkte på förmiddan satt det många björnjägare efter vägen mellan Nybäcken och Rörström, Med andra ord, lever björnarna farligt just nu.

Det är så mycket björnar nu att jag hörde att på något jaktområde hade det skjutit fullt redan efter två dagar.

Det är klart att det blir mycket björn när honorna får två till tre ungar, det ökar på bra då.

Det fanns ju dagar när björnar var väldigt sällsynta här, men nu är det annat minsann, nu lurar de i var och varannan buske snart.

Förra gången det var mycket björn i Bellvik, för ganska många år sedan, då rev de både kor och får.

Pappa och mamma hade en ko som blev björnriven, inte lång bit från gården.

Hon kom undan på något vis och kom hem med märken efter björnklorna längs efter ryggen.

En del bönder på byn fraktade då sina får i båtar till en holme på andra sidan sjön för att där trodde de att det var säkert. 

Men björnar är ju simkunniga, en björn tog sig dit och dödade alla fåren. han flådde dem innan han käkade upp dem och vek ihop skinnen så ordentligt. Får med skällan om halsen tog han först och la skällorna inuti de ihopvikta skinnen. Han ville nog inte bli störd av skällor.

Efter det har holmen fått namnet Björnholmen, den hette Yxholmen innan.

 

I dag har handelskriget trappats upp ytterligare mellan Kina och USA. Kina hör ökat på tullavgifterna avsevärt på en del varor, jag hörde inte summan men mycket var det.

Han trodde han skulle skrämma kineserna, men se de var inte så lättskrämda.

Var och hur slutar detta, undrar man? Ja, det får vi se så småningom, inte bra. Det var inte så enkelt som Trump trodde.

OBS! Nu vet jag bättre efter sju nyheterna.

Från 1 september, 75 miljarder dollar, ökar Kina på sina tullar på en del varor. Beslutet togs i dag.

Trump uppmanar nu företagare i USA att ta hem sina företag från Kina till USA.

 

Dagens namn är: Signe och Signhild, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en trevlig fredagskväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards