oskmar

Alla inlägg den 30 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 30 augusti 2019 16:53

 

Där, en bit utanför Knackaitorpet ser du Friarskäret, där kanske kärlekens band knöts, för framtida familjebildning.

På den tiden var det betydligt mindre vatten och det var nog inte blött som det ser ut att vara numera.

Jag minns ju att före Ormsjödammens utbyggnad var det buskar och annan växtlighet på det där skäret.

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan Friarskärets romanser, omkring 100 år sedan dansbanan byggdes, eller mera.  

Den bland mycket annat har jag berättat om i Bellviksboken, så klart.

 

 

Det har varit sommar i dag också, varmt, soligt och omkring 20-21 grader i skuggan.

Under dagen har det varit en lagom fläktande vind från söder, i morse var sjön spegelblank.

Värmen den här veckan har satt fart på växligheten så på många ställen är det dags för klippning igen. Igårkväll kom det en regnskur som även påskyndar gräsväxten.

Just nu skiner solen med full styrka och det är 17 grader varmt i skuggan.

Det finns en del moln på himlen, men de är enbart vackra och inte alls störande.

 

Jag var ute på en promenad i dag ca en och en halv timme, bland annat till Knackaitorpet.

Jag började då tänka på den dansbana som byggdes där i skogskanten i början på 1900-talet. Det här har min mamma och Ingvald Rönnberg berättat för mig, med flera.

 

Min morfar Isak Rönnberg upplät mark för ändamålet i fråga.

Byborna skänkte virke och övrigt material, som spik t. ex.

Det var ungdomar och äldre från Bellvik, Nybäcken och Backsvedjan som stod för arbetet, som leddes av Viktor Edin och Per Erik Rönnberg.

Det dansades där under många år, tills väder och vind tagit över och den började ruttna, utan tak så klart.

 

Många av de besökande rodde sjövägen till dansen, från Backsvedjan, Stenbacka , Nybäcken och Fågelberget.

Från Tåsjö gick de över berget. Märit Bohlin från Tåsjö var hit för några år sedan, hon var en av dem som gått till Bellvik och dansat på den här dansbanan.

Hon beättade att flickorna hade sina dansskor i ryggsäcken och kanske visst klädbyte också. Det var ju ingen lättsam färd som gick över stock och sten och en och annan "vattelok", m m.

Karlarna bar sin "dricka" i truthämtor", hemgjord och i ganska stora mängder.

Av den varan blev det ju som vanligt strul och slagsmål.

 

Men det fanns även utrymme för dans och lite romantik också.

Utanför Knackaitorpet finns det ett litet skär och dit brukade de som ville vänslas litegrann ro över en stund, medan de övriga dansade och prövade sina krafter på grund av "truthämtsinnehållet".

Det lilla skäret en bit ut från stranden fick namnet "Friarskäret" och heter så än i dag.

Och kanske knöts det band på Friarskäret som så småningom ledde till giftermål, men det har jag inga uppgifter om.

 

Dagens namn är: Albert och Albertina, grattis till er!

 

Om det nu finns några som heter så i dag, jag vet inte om det har börjat döpas barn till dessa gamla namn ännu. De gamla namnen kommer ju igen hela tiden, till och med mitt namn.  

 

Ha en fin fredagskväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards