oskmar

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2019

Augusti 2019 08 31 solig förmiddag

Av Elsa Mårtenzon - 31 augusti 2019 17:02

 

Det är inte alltid att det som ser aptitligt ut är gott och ätligt. Den här vackra svampen är oätlig och farlig...

 

 

På förmiddan var det solsken och sydostlig vind. På eftermiddan har himlen varit helgrå och för en stund sedan kom en pytteregnskur som slutade på en gång. Det har varit rätt så varmt under dagen.

Just nu är det 18,5 grader varmt, det är några små fält av blått på himlen. Vinden är fortfarande sydostlig och något sparsammare nu än under dagen.

 

När jag var ute och gick mitt på dagen bestämde jag mig för att klippa gräs där jag såg att det var jättelångt, men det såg ut som att det skulle börja regna så jag ändrade planerna.

Ja,kan inte påstå att jag gjort någon nytta i dag, bara löst korsord, läst och pratat med Gunnel en timme på telefon.

Jag kan inte påstå att det är så trevligt att bara slöa, dagen blir bara tråkig av det.

 

Jag var ner till museet och läste vad som skrivits i gästboken där under sommaren.

Leif Hedberg bland annat, som gjort en släktforsning ner till 600- talet, på min fars släktled, hade skrivit:

"En helt ny del av världen.

Vacker, frisk och mystisk."

 

Jag förstår mer än väl att han kan tycka att det är en helt ny del av världen.

Har man varit bankman i hela sin yrkesverksamma tid och i London, är det nog skillnad som natt och dag när han lyssnade till vad jag berättade om den gamla tiden.

 

Den äldsta saken jag har där nere är sedan 1813 och sedan framåt och hela 1900- talet. 

Och jag berättar allt jag vet om de som bott och levt på den här gården och i de här husen.

Om att min morfar haft affär i det hus som i dag är mitt museum, att det huset är sedan 1700- talet och huset jag bor i är byggt 1817. 

Jag kan visa på platsen där förste nybyggaren började på Näsudden, 1724.

Och att hans dotter bott i huset som vi stod i när jag berättade. 

Nog är det en helt annorlunda värld än den han är van vid.

 

Han skriver "vacker" också, det är antagligen platsen som jag bor på han menar, det tycker även jag. För mig är det den vackraste platsen som finns, därför att här är jag född och levde sju år av min barndom här.

 

Han skriver också "frisk", ja, naturligtvis är det frisk luft här, inga avgaser som förpestar luften som i stora London.

 

"Mystisk" skriver han även, jag kan tänka mig att han upplevde allt det gamla som jag berättade om som lite mystiskt om man jämför med det liv vi lever i dag, som är så helt annorlunda från den tid jag berättar om.

 

Han berömde mig för att mina böcker inte bara var en samling namn och personliga data.

Utan att jag bemödat mig om att berätta om dem som förekommit i den tiden, från 1724 och framöver, det som jag kunnat ta reda på.

Och hur deras vardagliga liv tedde sig på den tiden. 

Hans omdöme tar jag tacksamt emot.

 

Dagens namn är: Arvid och Vidar, grattis till er!

 

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

  Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.    En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader. Alldeles nyss började det blåsa och det ble...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards