oskmar

Alla inlägg den 7 september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 7 september 2019 16:54

 

Så här grant strålade solen vid uppgången klockan sex i morse. Den färgade sjön i guld- eller är sjön fullspäckad med guld? Kanske, eller?

 

 

 

Kväll igen, det var då fasen vad dagarna försvinner!

Det blev en regnig dag och min önskan om att kunna klippa gräs i dag den spolierades.

Ja, det kommer väl nya chanser hoppas jag.

Det har regnat 11 mm under dagen och är en del vattenpölar på gården.

Solen har för ett tag sedan gjort krafttag för att pressa sig genom molnen och det gick väl sådär. Jag kunde ana att den fanns i alla fall.

Vinden kommer från norr och är ganska stillsam, det är 11,5 grader varmt.


Jag kan inte påstå att jag gjort särskilt mycket nytta i dag, men min avlöning kommer ju ändå. Det är bra ordnat ändå, man får vara hur lat som helst ock får ändå betalt, bara för att man finns.

 

Jag skulle inte velat vara älgjägare i dag, fy vad de har haft det blött och kallt i skogen.

Men är man dum i "huvve" får man lida med kroppen!  Eller?

 

Jag har fått brev från kusinen Christina som var hit för ett par veckor sedan.

Hon tackar och tycker att det var roligt att det blev av med en Bellviksresa och att vi träffades.

Jag påminde henne när hon var här, att hon varit hit en gång tidigare sedan vi flyttat från Hoting och hit på Näset. Men det hade hon inget minne av.

Men nu skriver hon att hade hon kollat i sina album, sedan hon kom hem till London och var nu klar över att 1995 hade hon och Catharina, hennes syster, varit hit och hälsat på.

Med andra ord, mitt minne är ganska så säkert, jag minns det så himla väl.

 

I dag har jag kommit att tänka på när Harald Backlund berättade om när Frida hans mor, hade skickat efter doktor Strömbom för ´n Sven var klen.

När Doktor Strömbom kom så mötte han först Anders Edvald Backlund, Svens far, som satt på en sten ute på gården.

Han kommenterade läkarbesöket så här:

"Ä hän fjaske ha skicke ätte doktorn å jä ha int´sett n´doktor i syna å jä ä över 90 år."

 

Hårda gubbar på den tiden, han var inte "ampen" över ´n Sven och hans krämpor, de fick väl gå över av sig själv, tyckte han nog.

Denne Anders Edvald Backlund var för övrigt den gubbe som finns på  bild på försättsbladet till boken "Gamla Tåsjö".

Han var således en av de äldre som blev intervjuad av författaren Erik Modin om byns historia.

Och som jag har läst Gamla Tåsjö och det sitter massor med gem på sidorna i den boken.

 

Dagens namn är: Kevin och Roy, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en bra lördagskväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards