oskmar

Alla inlägg den 8 september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 8 september 2019 17:26

 

Solens strålar förgyller skogen!

Hur skulle det vara om inte solen fanns? Ja, då fanns ingenting, så enkelt är det...

 

 

Vilken vacker och härlig septemberdag!

Det har varit sol och spegelblank sjö i dag, ibland en liten svag krusning på sjön.

Med 14 - 15 grader varmt därtill har det varit riktigt njutbart.

Just nu är det 12,5 grader i skuggan och i det närmaste helt molnfritt på himlen. En ytterst svag krusning på sjön som kommer från sydost.

 

Jag har suttit på gräsklipparen i flera timmar och det var helt underbart i det här vädret.

Nu hoppas jag ändå att det här var sista gången för den här säsongen som jag behövde klippa. Det finns så mycket annat som jag behöver göra när vädret tillåter, som t ex putsning av fönstren, som inte är för roliga att titta på vid det här laget efter insekters härjningar under sommaren.

 

Det verkar som det är nya gäng fåglar här nu för att göda upp sig inför återfärden mot varmare länder.

De är väldigt ivriga när det är nyklippt, antagligen kommer de åt sin föda lättare då.

Det är inte trastar det är fråga om nu, men jag är dålig fågelkännare och vet  inte vilka de är. Nu är det inte såna som är ute efter vinbär eller potatis och då kan de väl få äta så mycket de behöver och mera därtill.

Det finns några pyttesmå som är här på morron och är gula på bröstet och jag gissar att de heter gulsparv.

I går morse var det ett gäng kanadagäss som samlats ute på sjön utanför stranden, antagligen har de samling för återfärd de också.

 

 I dag fick jag sällskap till elvakaffet av Laila, första gången den här veckan som jag inte hade bara ett korsord som fikasällskap.

Det har blivit skillnad minsann om jag jämför med hur det var under sommaren, men jag har klart för mig i förväg hur det blir under kommande årstiderna, höst och vinter.

 

Dagens namn är: Alma och Hulda, grattis till er!

Om det finns några som heter så numera, de känns som riktigt gamla namn som inte hunnit bli moderna igen.

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards