oskmar

Alla inlägg den 13 september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 13 september 2019 17:33

 

Det blir inte mycket kött och fläsk rökt i den här rökbastun nu när inte Göte gör det längre. Synd!

Efter att oktoberjakten var över rökte han massor av älgkött, åt hela jaktlaget.

Både älgkött, samt skinkor som vi köpte för att röka.

Det fanns alltid "hemfixat" smörgåspålägg på den tiden, att lägga på det hembakta tunnbrödet.

 

 

Det har varit höstlikt väder i dag med både moln, lite regn och kyligare.

Det var i grevens tid som jag var klar och kunde stänga fönstret, för just då kom de första regndropparna. Ja, det blev inte så många men de hade varit i vägen för min syssla i alla fall.

Just nu är det 8 grader varmt och lite lätt molnighet och solen tittar fram ibland, som hastigast. 

Vinden har vänt i dag och kommer nu från nordväst, men är så länge ganska beskedlig.

Senare, 5,5 grader...

 

Nu är "vintergardinerna" upphängda i köket och genast blev det mörkare inne.

Det är ju lite lustigt att när det blir höst och mörkare, då hänger man upp mörkare gardiner. Med tanke på det sinande ljuset borde det ju vara tvärtom. Men det är väl för att det ska se mera ombonat ut och kännas varmare inomhus. 

 

När jag skulle börja hänga gardiner, då såg jag helt plötsligt en bil framför huset och ur kliver en blond kvinna som jag inte sett förut.

Jag hann tänka, måtte det inte vara någon "skum" försäljare!

Det är ju så vanligt numera tyvärr, att man hör om såna typer som är ute och far för att lura folk.

Nja, jag gick ut på bron för att kolla läget, då såg jag mannen som kliver ur bilen och han var bekant.

Det var Allan Blom och hans dotter som kom, hon har inte varit med hit någon gång förut så henne kände jag naturligt nog inte igen.

Det var med andra ord- inga luringar som kom.

De var inte här så länge och ville inte ha fika. Jag tror att de inte ville "störa" när de såg vad jag var sysselsatt med. De sa att de inte ville ha kaffe eftersom de skulle till Dorotea på Dorocamp och äta middag sedan.

Det får väl bli fika nästa gång då, sa jag och det höll de med om.

 

Jag glömde berätta för Allans dotter att i det här huset bodde hennes farfar när han var här på uppdrag i skogen, kanske på 1930-40-talet. 

Han var nämligen skogvaktare som det hette då, numera heter det skogsfaktor, om det inte är ändrat också vid det här laget.

Mormor hade lite av gästgiveri på den tiden och hyste många skogstjänstemän här.

Då skulle de ha kaffe på säng till att börja med på morron och sedan frukost innan de drog till skogs för att träffa skogsarbetarna på plats.

När de sedan återvände från skogen sent på eftermiddagen då skulle det vara middag.

Det fanns kvinnor som förtjänade en slant själva på den tiden också. Förutom det djuren i ladugården gav i inkomst.

 

Dagens namn är: Sture, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt trevlig fredagskväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards