oskmar

Direktlänk till inlägg 15 september 2019

September 2019 09 15 vacker dag

Av Elsa Mårtenzon - 15 september 2019 17:37

 

Sååå vackert och tjusigt på sjön i dag, igen!

 

 

Vilken vacker septemberdag vi haft!

Sjön låg som en spegel och holmarna var i dubbel upplaga, klar och fin spegelbild. Och solen strålade!

Ända till klockan tre på eftermiddan, då kom det en riktigt blöt regnskur med stora droppar. Sedan dess har solen hållit sig undan.

Under natten regnade det en hel del, som gav 8 mm i regnmätaren. Det blev inget månsken igårkväll alltså.

Just nu är det 8 grader varmt och sjön är helblank igen, det finns lite luckor här och där i molntäcket. 

En stor flock änder simmar förbi på sjön i en himla fart, de verkar ha bråttom. Hoppas att de inte stressar så att de går in i väggen!  

 

Jag har ägnat en stor del av dagen åt fönsterputs och så kallad höststädning, roligt med blanka fönsterrutor, men ganska jobbigt.

 

I gårkväll vid halv nio bultade det ordentligt på dörren. 

Jag gick efter viss tvekan ut i hallen och frågade, vem är det?

Och fick svaret: "Skrömta", då vet jag att det är grönt och jag låste upp.

In kom Michael med en plastsäck på ryggen.

Nu har du det du gör i morron, sa han.

Vad är det i säcken, sa jag?

Älgkött var svaret, oj sa jag! Det lät jobbigt, tyckte jag i den stunden.

Så började han plocka upp ur säcken och det visade sig att det var vakumpackat, antecknat vad som var i förpackningarna. Och klart att lägga i frysen! Och dessutom var det älgkalv, som är det finaste köttet, tycker jag.

Jag fick hjälp med att bära upp det och lägga det i frysarna. 

Det var Michael, Anders och Lovisa som fixat styckning och förpackning under dagen i Hoting. Och aldrig förut har det kommit färdigförpackat kött! Jag blev så glad att jag tackade flera gånger om. Tack igen!

 

Jaa, nu kommer oljepriserna att skena, säger de på nyheterna. Anledningen till det är drönarattackerna mot oljedepåerna i Saud Arabien. Det kommer nu att produceras bara hälften av olja framöver, säger de.

Trump skyller Iran för angreppet och Iran förnekar att de har med det att göra.

Bara bråk och elände i denna del av världen, tycker jag.

 

Dagens namn är: Sigrid och Siri, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin och avslappnad söndagskväll, vi ses!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

  Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.    En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader. Alldeles nyss började det blåsa och det ble...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 12 april 16:23

    Vad sägs om vårens framfart i Bellvik? Men det kan fortfarande komma bakslag, säger jag med många års erfarenhet.      I dag har det varit blandat därovan ibland sol och ibland moln, det har inte regnat och inte snöat. Det har varit plus...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 11 april 16:21

  Det är väl det här som kallas, att det våras!    En solig morron byttes ut till en dag med både sol och moln. Plusgrader från morron till kväll, kanske även under natten. Nu är himlen helgrå så grå den kan bli, det väntas annat väder för ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards