oskmar

Alla inlägg den 22 september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 22 september 2019 17:03

 

Så här såg det ut i morse, härlig utsikt att vakna till!

 

 

Vilken vacker dag i slutet på september!

Som i dag kan jag tänka mig resten av september, men det är väl att begära allför mycket. Men dagen har varit otroligt grann med sjön som legat som en spegel och en klarblå himmel, lite blek men det tillhör väl årstiden.

Det var 2,5 grader kallt i morse vid sextiden och en vacker soluppgång i granna färger.

Just nu är det minst lika vackert och solen strålar från en lika klar himmel. Det är dubbelt  upp av holmar och träd när jag tittar ut genom fönstret.

När hösten ser ut som i dag, då är den fantastisk, klar och frisk luft och ingen ohyra som stör.

 

Maria kom strax före elva i dag och jag var inte inne och svarade inte på hennes rop, hon trodde nog att jag trillat av pinnen.

Men jag hade gått ut för att hämta in lite ved och kom in på en gång, hon han bara kolla litegrann.

Vi har pratat och pratat och vips så var klockan halv fyra och hon tyckte det var dags att åka hem.

Tiden går fort när man har mycket att prata om.

Du får gärna göra om besöket snart Maria!

 

Laila har också varit hit en sväng, hon har hjälpt mig med att bära in resten av utemöblerna, de som jag inte klarade av själv, det är jag tacksam för, tack, tack!

 

Jag är förvånad över hur fåglarna har rensat bärbuskarna och över vilken aptit de har, mycket bättre än min aptit.

I höst har de till och med ätit rent från rosentryn, de buskarna har de inte brukat äta från förut. Jag har trott att de varit giftiga, men nu finns inte ett bär kvar på dem heller och det var mängder.

Jag har sett en helsvart fågel här, en ensam av den sorten och nu vet jag att det är en stare, men varför har den förvirrat sig hit alldeles ensam. Den ser övergiven ut av resten av gänget, är det mobbing?

 

I dag har det kanske inte varit så tokigt att vara älgjägare i det här vädret.

Jag tror att Tim varit med i älgskogen i dag och jag hoppas att han haft en trivsam och mysig dag i det vackra vädret.

 

Jag minns inte om jag berättat, att jag upptäckte en lega efter ett stort och tungt djur bakom bagarstugan i skogskanten för ett par veckor sedan.

Nu har jag fått en förklaring till vad det berodde på, jag talade inte om det för någon för jag tänkte de kommer inte att tro på mig för det är ju på gården.

Men, igårkväll när Anders var till grusgropen som tillhör gården, intill byasågen, ca 150 meter härifrån, bakom vedboden så mötte han en björn som lufsade iväg.

Det är så klart den som legat och vilat bakom bagarstugan, att det var ett större djur var det ingen tvekan om för mig.

Gräset och riset var rejält tillplattat och det hade nog inte hänt så lång stund innan jag såg det. Jag kanske kom och störde den så den flyttade på sig. Jag gick där ett tag med sekatören och klippte ner lite hallonris och den kände sig väl i vägen.

Synd att jag inte såg den och hade med mig mobilen för en bild.

 

Dagens namn är: Mautitz och Moritz, grattis till er på namnsdagen!

 

Ha en fin fortsättning i "vackerväre" under söndagens kväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards