oskmar

Alla inlägg den 25 september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 25 september 2019 16:43

 

Morgonen gryr och det finns hopp om solsken...

 

 

Dagen har varit helt fantastisk!

Strålande sol och riktigt varmt i solen faktiskt. Av och till har sjön varit helt stilla och när den rört på sig har det varit väldigt försiktigt och det har kommit från sydost.

Inga moln på himlen, bara sol hela dagen!

Just nu är det 9 grader varmt i skuggan, svag vind från sydost och lite, lite tunna slöjor på några ställen på himlen.

 

Jag har putsat hallfönstren och bytt gardiner där under förmiddan. 

Sedan har jag varit ute och tagit bort sommarblommorna som nu frusit och inte var vackra alls.

Det känns bra att ha stökat undan allt nu inför den kommande vintern.

 

Nu hoppas jag på lika bra väder i morron så att jag kan tvätta bilen, den ser bedrövlig ut efter färden till Dorotea i går på en väg som hade miljoners, miljoners djupa gropar.

Mellan Borgavägen och Korsele höll de på att hyvla den. De har fortsatt i dag, det hörde jag när jag var ute och jobbade, då var de uppe på byn med väghyveln. Det var verkligen högst nödvändigt för genom byn har den varit allra värst länge nu.

 

Trots att jag varit ute stor del av dagen har jag inte sett skymten av björnen som Anders träffade här i söndagskväll. Den håller sig undan, eller den har flyttat på sig, den har ju fyra ben.  

Jan Peter hade träffat Håkan i måndags och han hade sagt att på söndagkväll hade han sett den komma nerifrån och gått över landsvägen här ovanför och fortsatt in över skogen.

Så, endera är han uppe på skogen någonstans eller så är han tillbaka härnere och står och lurpassar på mig när jag är ute. Spännande!

 

Jag lyssande på ett litet klipp från parlamentet i Storbrittanien i dag.

Men ojoj, vilket liv det var där! De skrek i munnen på varandra och gjorde vad de kunde för att göra sig hörda. 

Vilken arbetsmiljö, kan det vara hälsosamt?

Parlamentet är i alla fall öppet sedan halv tolv i dag, det märktes klart och tydligt.

Hur det slutar med brexit, det verkar stå skrivet i stjärnorna ännu.

 

Medan jag fikade klockan elva och när jag strök gardiner lyssnade jag till klimatrapporten från FN:s utsedda exspertgrupp som presenterades idag.

 

Det är verkligen skrämmande det man ser håller på att hända.

Havsnivåerna stiger i rasande takt och med det följer mycket som måste göras innan det är för sent.

Jag vet ju med säkerhet två som kommer att drabbas, som står nära mig, det är Tim och Freja.

Och det som kommer, om det inte görs något, det är absolut inte det jag vill att mina barnbarn och barnbarnsbarn ska drabbas av.

 

Dagens namn är: Tryggve, grattis till alla som heter så!

 

Ha en riktigt bra onsdagskväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards