oskmar

Alla inlägg den 29 september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 29 september 2019 17:23

 

Regnet strilar på i sakta mak...

 

 

Den här dagen har bjudit på regn och gråväder, heeela dagen.

Det har varit ljummet i luften men jämtjockt på himlen och ur molnen har det för det mesta fallit regn. Och just nu faller det väldigt mycket.

Just nu är det 9,5 grader varmt och regnet strilar ner, både här och bland bergen på andra sidan sjön.

Det är ytterst svag vind, det syns knappt varfrån den kommer, Det ser ut som att den kommer från öster?

 

Nu, en och en halv timme senare är det 7,5 grader och skymning, nästan ingen vind alls.

 

Idag har Maria och Matti varit hit och hälsat på och mina fönster på brokvisen är fortfarande fulla med flugskit.

Jag hann bara en ruta och så fick jag främmande och det har jag inget emot. Bara det inte hinner bli kallt innan jag hunnit med att tvätta fönstren rena, då blir det svårt.

De skulle på kyrkogården och Anna Gretas grav när de åkte härifrån, jag hade tur och fick skicka med en lykta och två kransställ, som jag glömde sist jag var dit.

Det är säkrast för mig att få ner dem i jorden innan det fryser till och nu fick jag hjälp med det. På vädret säger de att det ska bli kallare...

 

Anders har hängt in en massa älgkött i rökbastun för en stund sedan. Tur att bastun får komma till nytta igen, tycker jag.

Hoppas att rökningen lyckas bra, det är något som man inte är mästare på i samma stund som man hänger in köttet. Det kan bli både bra, mindre bra och jättebra. Det är också bra om det är någorlunda jämnstora bitar, annars ska det passas och tas ut i omgångar.

Ja, jag tycker inte att det är det lättaste man gör, men jag passar mig för att komma med några råd.

 

Norton var hit för en stund sedan och frågade om det gick bra att låna bagarstugan.

Ja, det är klart sa jag, vilka är det som ska baka då?

Ja, det är pappa och jag, sa han.

Men ni har ju inte bakat förut, sa jag och var beredd på att vara tillgänglig.

Nää, sa Norton, men jag kan baka tunnbröd!

När har du lärt det det då, sa jag?

Han har aldrig velat vara med som Malin och Lovisa när de var små när jag bakat.

Jo, men han hade bakat för två år sedan med skolan, så han kunde sa han.

 

Och i fredags hade de varit på Valågården och bakat med skolan igen och det hade varit med någon av lärarna som kunde.

Så, Norton han kan baka tunnbröd!

Det är bra med självförtroende och det blir spännande att se hur de klarar av det och det är bra om de gör det och kan använda bagarstugan också.

Till saken hör att Anders inte har provat att baka tunnbröd, men har ju alltid trott att han kan det han ger sig på och det brukar gå vägen.

Och som sagt det är bra med ett gott självförtroende.

Jag riktigt längtar tills det blir dags för jag tror att de klarar det. Det man ger sig fasen på det brukar gå. 

 

Dagens namn är: Mikael och Mikaela, grattis till er som bär dessa namn!

Och grattis Michael uppe på Näsudden!

 

Ha en bra fortsättning på söndagskvällen, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards