oskmar

Alla inlägg under september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 6 september 2019 17:38

 

En supervacker höstkväll som man kan njuta av...

 

 

Perfekt väder i dag för det jobb som jag gjort ute. Det har varit växlande molnighet men mest sol och lite lagom blåst.

Just nu är det solsken och inte många moln på himlen. Vinden kommer från norr och är knappt märkbar, det är 11 grader varmt i skuggan.

En supergrann kväll!

Senare, nu ligger sjön helt stilla...

 

Jag har varit ute i dag och klippt vinbärsbuskarna och rosentryn bland annat. med en sekatör som absolut sett sina bästa dagar.

Men jag tjorvade mig i genom buskarna till slut och nu har de blivit så slanka och fina.

Det blev en del skottkärror att köra i väg.

Men jag har en svartvinbärsbuske kvar oklippt, som jag lämnat med flit för den är inte avplockad ännu. Den ska jag plocka av och stoppa direkt i munnen, det är så jag gillar svarta vinbär bäst. Den här sorten är det dessutom så söta, goda och saftiga bär på. Om vädret passar i morron ska jag äta av den alla bären.

 

Det bästa skulle vara om det var sol och torrt väder i morron så jag fick klippa gräset, för fy vad det växt nu.

Ooops! Det ser inte ut så när jag nu kollat på väderleksrapporten på TV, det blir regn hela dagen som det verkar.

 

Det påstås att det går inte att komma ut och kommentera på min blogg och jag vet inte. Det har varit lugnt ett tag och en har hört av sig och säger sig ha stött på patrull därvidlag. 

Jag har hört mig för och inte blivit klokare på vad det kan bero på. Det skulle vara eventuellt byte av något IP- nummer säger den som hört av sig, men jag har inte bytt.

Om du som läser det här och kunde göra ett försök att höra av dig så jag får veta om det är omöjligt för flera, eller om det bara är ett enstaka fall, det vore bra.

Tackar på förhand!

 

Nu tänker jag mig att det får räcka för ikväll, orden har tagit slut och jag vet inte var jag ska ta dem ifrån.

 

Dagens namn är: Lilian och Lilly, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på fredagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 5 september 2019 18:00

 

Ännu en vacker morron.

Men oj, va huset lutar farligt!  

 

 

I natt var alla himlens portar på vid gavel, det spöregnade så jag var tvungen kliva upp och stänga en del fönster för att det inte skulle regna in.

Regnet fortsatte en bit in på förmiddan, men vid ett tiden tittade solen fram sedan molnen skingrats.

Men när klockan var omkring halv två till tre tiden kom det en riktigt blöt skur igen.

När den var över har det varit lugnt på den blöta fronten.

Men på himlen ser det oroligt ut, det kan kanske bli mera?

Just nu är det 10,5 grader varmt, lite, lite svag vind som kommer från sydost. Många gråsvarta moln tronar därovan.

Senare: Nu är det 8,7 grader varmt och det har regnat en skur igen...

 

När jag går här för mig själv på dagarna åker tankarna hit och dit och ofta till min barndoms minnen.

När jag släpade dammsugaren runt här i morse förflyttades mina tankar upp på Näsudden och till ett jättestort "pärlann". Och jag var tre- fyra år.

 

Alla var där utom mormor som var fullt sysselsatt med markservicen. 

På den tiden skulle det lagas frukost, lunch, middag och kvällsmål och där emellan kaffepaus för alla som gjorde det grova jobbet utomhus.

Jag var så pass liten att ingen krävde av mig att jag skulle hjälpa till med potatisupptagningen.

Men jag hade försetts med en liten hink, en sillhink, om jag skulle vilja plocka potatis.

Men jag valde att plocka "pärknôppa", de gröna knopparna som bildas efter blomningen av potatislandet.

Jag plockade hinken nästan full och så sprang jag hem till mormor. Hon fann på en lösning vad jag skulle göra med min skörd och tog fram en stor stoppnål och en lång björntråd. 

"Gör dä ett halsbann", sa hon och beskrev hur jag skulle göra.

Och det räckte till mer än ett halsband, som var rätt långa.

 

Till saken hör att, jag vill med detta jämföra med de halsband som Freja har förärat mig när hon varit på dagis de här åren. Dem har hon gjort med pärlor i alla regnbågens färger som hon blandat så fint och varit så stolt över när hon överräckt dem till mig. 

De pärlorna har hon och de andra barnen blivit serverade med av dagispersonalen och som ingått i barnens sysselsättning.

Freja har ingen aning om att man kan göra "vackra" gröna halsband med  fynd från potatislandet, men den erfarenheten har jag.

Ja, ni ser skillnaden, det fanns inte dagis och det fanns inte färggranna pärlor, men roligt var det ändå.

Tro nu inte att jag är född på 1800- talet men i första halvan av 1900- talet.

Det har hänt en del!

 

Dagens namn är: Adela och Heidi, grattis till er!

Och ett särskilt grattis till Heidi i USA, ett kusinbarn, vars far emigrerade från Bellvik till USA i sin ungdom och hans dotter är jag facebookvän med.

 

Ha en riktigt bra torsdagskväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 4 september 2019 16:38

 

Morgonstund har guld i mun, eller gyllne morron, gyllne morron, eller här är Gudagott att vara. Det är bara att välja vilket...

 

 

Vad jag kunde se så var det frost på bilrutorna i morse klockan sex och frost i gräset.

Ja, det får man räkna med sedan man kommit in i september, huvudsaken är att dagen blir fin.

Och det blev den, det har varit solsken och rätt varmt under hela eftermiddan.

Jag har varit ute och jobbat och jag blev faktiskt riktigt svettig i solskenet och då hör jag inte till dem som svettas så lätt, jag fryser oftare.

Just nu skiner solen och det är ytterst svag vind som kommer från sydost, det är 13,5 grader varmt i skuggan.

 

Senare 10 grader varmt och mera moln.

 

Jag har varit till tandläkaren i dag och åkte ner på kyrkogården när jag återvände hem. Och det var väl inte någon uppmuntrande upplevelse när det gällde de gravar som jag tittar till.

På en del var blommorna helt svarta på grund av regnet och på en del var det mängder med blomknoppar, men bladen hade ramlat av.

Det är alldeles tydligt att vädret inte varit det rätta den här sommaren heller, när det gäller växtligheten där.

På en del andra gravar var det hur blommigt och frodigt som helst, antagligen där de som bor på samhället som kan passa varje dag om det behövs. En del har nog även bytt ut blommorna kanske under sommaren. Ja, man får väl vara nöjd över att det var fint till att börja med.

 

Dramat fortsätter i parlamentet i Storbrittannien. De skriker sig blåa i ansiktet och att talmannen har någon röst kvar är otroligt.

Det fattas väl bara att de ska hoppa på varandra handgripligen också. Det finns ju parlament där de gör så också.

Spänningen stiger och hur det blir till slut det kan man ju suga på så länge. Det är nog många, många kringelkrokar kvar innan lösningen på detta gör sig gällande.

Det är frestande att säga, galningar, men det är ju fult att kalla folk så. Men jag undrar om de verkligen hade föreställt sig att det skulle bli så här invecklat?

I så fall hade de väl låtit det vara som det var, kvar i EU.

 

Är det nån som skulle vilja byta med befolkningen på Bahamas efter orkanen Dorian?

Såå fruktansvärt förstört som det är där nu, de flesta får väl börja om från början igen.

 

Tänk så lugnt och fint vi har här i vår höga nord! Än så länge, vi vet ju inte hur det

kommer förändras på grund av klimatförändringarna, mycket står ju skrivit i stjärnorna därvidlag.

Men nog får de känna på en hel del i de så kallade semesterparadisen redan nu.

Tur att jag har mitt paradis här - lugnt, skönt och tryggt!

 

I dag har vi fått veta att vi som bor i glesbygd inte ska behöva leva "fattiga" längre.

Vi ska få 137 kronor per månad i skattesänkning från första januari- i snitt.

Ja, jag har inte beklagat mig alls än så länge och idag när jag tankade upptäckte jag att bensinpriset gått ner, 15, 50 kronor i Dorotea idag! Men det är det ingen som bråkat om.

Ja, inte har vi den bästa sevicen, men vi har så mycket annat!

 

Dagens namn är: Gisela, grattis till dig!

 

Ha det så gott resten av onsdagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 3 september 2019 16:56

 

Vet du vad det här för svamp, jag vet inte? Starkt gul, såg den för första gången här nere för några dagar sedan.

 

 

I dag har det varit höstväder, tycker jag.

Det var 3,5 grader varmt hos mig i morse och grå himmel. I Dorotea hörde jag att en del fått skrapa bilrutorna i morse.

På eftermiddan kom regnet, när jag skulle ut och fortsätta på det jag inte hann med igår.

Jag tömde regnmätaren ikväll, har inte tömt den sedan före helgen. Det var 30 mm i den. Det har regnat en del de sista dygnen i alla fall.

Just nu är det 10,6 grader varmt och solen tittar fram precis, blir nog bara några ögonblick för molnen är ganska täta.

Vinden har vänt igen till sydlig men är rätt så stillsam.

Jag gjorde eld i spisen när jag kom hem vid halv ett idag och det var riktigt skönt. Behövde inte elda mer än ett par till tre vedträd för att det skulle bli annan atmosfär inne, det behövdes inte mera i dag.

 

Senare: Nu har himlen rensats på moln och solen skiner.

 

Jag har varit på mitt sedvanliga provtagande och skelettstärkande dropp idag. 

Den sköterska som skötte droppet var helt ny för mig. Hon frågade om jag bodde i Dorotea?

Min vana trogen sa jag att jag var från Bellvik, det missar jag aldrig var jag än är. Det är alltid så spännande att se om jag får något "napp". Och det fick jag verkligen i dag!

Hon talade om att hon kom från Ångermanland och även varifrån där.

 

Sedan sa hon: "Bellvik har ju tillhört tillhört Tåsjö för länge sedan".

Javisst är det så, det vet jag för jag har ju forskat och skrivit Bellviks historia, sa jag.

Ja, Bellviksboken har jag, sa hon och även Nybäcksboken.

 

Va! Det gjorde mig inte mindre nyfiken och böckerna har hon inte köpt hos mig och  det är bara jag som säljer dem.

Hon förklarade hur hon blivit ägare till dem och sedan fick vi en hel del att prata om.

Bland annat, att hennes anfader var broder till Nils Rönberg som kom till Nybäcken och var min anfader på min mors sida.

Det visade sig att hon höll på att forska i sin släkthistoria och vi kunde konstatera att vi hade många gemensamma "bekanta" och släktingar. Vi var alltså släkt med varandra också.

Den halvtimme eller mera det brukar ta med droppet har aldrig gått så snabbt som i dag. Jag gillar inte särskilt mycket att sitta stilla och låst så länge, men aldrig har tiden gått så snabbt som i dag.

 

För en stund sedan hörde jag en snutt på ca 30 sekunder på radions P1, från parlamentet i Storbrittanien, där de just nu diskuterar Brexit, trots att det skulle vara stängt till i mitten av oktober. Jag har missat vad det beror på att det ändrats.

Men oj oj, vilka jättehöga tongångar det var i parlamentet och dålig stämning. Talmannen skrek order, order hela tiden.

Boris Johnson hotar nu med nyval om två veckor.

Det bästa vore väl om det gick till en ny folkomröstning, då tror jag att det blir ett ja till EU och ingen Brexit, det skulle nog bli utgången av den omröstningen, tror jag.

 

Dagens namn är:  Alfhild och Alva, Grattis till er!

Jag försökte ringa den Alva jag känner i dag, men fick inget svar i dag heller...

 

Ha en bra fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

 

Av Elsa Mårtenzon - 2 september 2019 16:46

 

Höstfärgen på löven börjar komma mer och mer nu. Det här på en rönn, några löv som bytt färg. Men i dag har jag upptäckt att många björkar har bytt färg till gult nu.

 

 

 

Den här dagen har varit tämligen grå på himlen, solen har skymtats bakom molnen nån gång ibland, annars inte alls.

Det har varit lägre temperatur i dag, mera lika höstväder nu.

Men gräset trivs och växer som bara den, det kan det få sluta med.

Just nu är det 12 grader varmt, lite luckor i molnen men ingen sol. Vinden har vänt och kommer nu från norr.

 

I dag har jag varit ute större delen av dagen och försökt få till nån ordning i rabatterna. Det tog längre tid än jag beräknade, jag var en hel del fööör optimistisk. Jag satte även i gång att klippa vinbärsbuskarna och det var inte det lättaste med en slö häcksax och för lite kraft i armarna, som det är numera.

En annan sak, det är inte så lätt att vara ensam om såna göromål, det var betydligt lättare när vi var två när det skulle göras höst ute.

Jag får nog använda mig av en dag till ute innan allt är klart.

 

Nyss lyssnade jag på ett inslag på P1 i radion om förslaget i går på U Kristersson sommartal och jag drar slutsatsen att det är nu bara en tidsfråga förrän de är helt välkomna in i varmluften från M och KD.

Det är dithän de vill komma med förslaget. Egentligen är det ju så enkelt att man i riksdagen kan lägga fram förslagen, efter samtalen med de inblandade partierna, som man tror att man har de flesta med sig på, för en majoritet behövs ju.

 

Men om SD ska vara med i besluten om förslagen, då bedömer jag att det är omöjligt att komma överens om det som ska kunna läggas fram i riksdagen och vinna gehör, därför att det finns bara en väg för SD och den vill de nog inte rucka på.

Men det här är en väg M har valt för att vinna gehör och lyfta op. siffrorna och ta väljare, framförallt de som de tappat till SD.

Jag har läst om hur "bra" det går för SD i de kommuner där de sitter i fullmäktige  efter valet i höst och det kan inte vara något som de på toppnivå är stolta över, enligt deras sätt att se på sig själva. 

Flera avhopp har skett och de ska sitta kvar som politiska vildar istället. Samt en massa högst olämpliga uttalanden, som väl egentligen är SD:s  ideologi, men som de försöker ta avstånd ifrån för att behaga de partier som de vill få framgångar hos. 

Jaja, vi får se hur det slutar och vad som händer, jag håller mina tummar i alla fall...

 

Dagens namn är: Justus och Justina, grattis till de som har dessa namn!

Om det nu finns några som heter så i dag?

 

Ha en fortsatt bra måndagskväll, vi ses!

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 1 september 2019 17:05

 

Förr fanns det lador lite överallt ute på åkrarna i byn, när folket utnyttjade jorden för det som den var ämnad för, alltså djurhålling.

Nu behövs inga lador längre och den här har vi använt och använder som båthus.

Den kom till nytta i alla fall...

 

 

I dag är det lite mera höstlikt, med grå himmel och blåsigt.

Men det har varit varmt i luften hela dagen. Tyvärr kom regnet och jag hade planerat dagens göromål utomhus, jag hann inte ens ut och börja.

Just nu är det 18 grader varmt och vinden kommer från sydost, ganska friska vindar för närvarande. Inget solsken i sikte.

 

Jag hade tänkt mig ett uteliv under dagen för att städa bort i rabatterna, de regnsvarta blommorna är inte vackra alls nu.

Jag fick tänka om och hålla mig inne. Det har inte vräkt ner regn så om jag inte skulle kunna välja en annan dag hade jag nog kunnat utföra det hela ändå.

Men jag tror på att det kommer flera dagar med bättre väder och så gör jag det då, en heldag brukar det bli.

Jag gjorde ett litet bak istället i dag...

 

Jag fick besök av Ingrid i dag till elvakaffet, så då fick vi prata av oss en timme. Åtminstone jag behövde prata av mig, den här veckan har jag fått vara alltför tyst.

 

Men det heter ju, tala är silver och tiga är guld.

Det beror ju helt och hållet vilka samtalsämnen man väljer förstås, vi väljer inte det vokabulär som jag läste på Facebook i dag.

Att folk orkar hata och skriva så mycket illa är obegripligt och obehagligt.

Det finns många "tuffingar" när de får sitta vid ett tangentbord eller en mobil. Då kan och vet de allt och skulle göra allt bättre själv. Jag tror faktiskt att det är tvärtom, eller jag är helt övertygad om att det är tvärtom.

Stor i orden men liten på jorden, för annars skulle de inte användaa sig av så hatiska och fula omdömen om andra människor.

Vore man mera bildad skulle man inte skriva så illa och fult om andra i samhället.

På ordvalet är det lätt att räkna ut var de har sina sympatisier.

Det kommer nog från mer än ett håll, men de står ganska nära varandra, enligt min bedömning.

 

På eftermiddan kom Jan Peter och Ann Cathrine hit en stund. De skulle på Näsudden och göra lite förberedelser för älgjägarna som kommer på fredag och ska bo där.

 

Alltså börjar älgjägarnas "julafton" den här veckan, det som de längtar efter och pratar om hela övriga året - nästan.  

 

Dagens namn är: Sam och Samuel, grattis till er som bär dessa namnen!

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards