oskmar

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2019

Oktober 2019 10 11 moln och snö

Av Elsa Mårtenzon - 11 oktober 2019 16:42

 

Jag bjuder på en solnedgång ikväll, inte den här kvällens för det fanns ingen sol på himlen...

 

 

Det har varit lite blandat väder i dag, ibland snöskurar och det har funnits tillfällen när solen tittat fram. På sjön har det varit ganska stillsamt under dagen, 3-4 grader varmt.

Det ligger ingen snö på marken här ännu och det är bra, men jag tar gärna lite "kallvär" som får hålla i sig framöver nu.

Just nu är det 2,5 plusgrader, några luckor i molntäcket, vinden kommer från norr och är svag.

Nu en och en halv timme senare 0,7 grader och kolsvart mörker.

 

Takläggaren blev inte klar den här veckan, igår var han inte här och idag var han bara här ett par timmar. Han växlar med annat emellan säger han. Det är inte allt för många av hantverkare därför rycks de hit och dit.

Jag klarar mig, jag har tak över huvudet ändå och varmt och gott inne.

 

I dag har jag i min ensamhet låtit tankarna fara bakåt i tiden, som händer mig ofta.

Jag har tänkt på hur de på mormors tid ordnade för vinterns mathushållning.

De var en stor familj när alla barnen fanns kvar i hemmet och det var de i stort sett tills de gifte sig. Det var sex barn, tre söner och tre döttrar, då behövdes det en hel del i matväg och var det något de hade gott om så var det mat.

Det var ju också många skogstjänstemän som bodde här i omgångar under veckorna och även annat folk.

På den tiden åt man fyra lagade måltider per dag och varje dag ett mål där fisk ingick och det vet vi ju nu att det var nyttig mat.

Och alltid fanns det smör, bröd och pålägg, som var egentillverkat vid måltiderna. 

Jag fattar inte hur de hann bli hungriga, men de jobbade hårt förstås och det var långa dagar, inte åttatimmarsdag.

 

På somrarna fiskades det för vinterns behov. Det mesta var med nät och notdragning och mete. Mest var det abborre som de skaffade men även småsill i noten och sik som togs på näten bland annat. På vårarna lade de ut ryssjor på sina fastställda platser för att fånga gäddor.

Det fanns inga frysboxar då så klart, därför saltades fisken ner för olika tillagningar.

Mormor var jätteduktig att salta fisken så att den höll god kvalitet hela tiden.

Det godaste i fiskväg tyckte jag var den glödstekta abborren.

Den saltade hon så att den var röd i köttet  och stekt på glöd på ett halster var det en delikatess, tyckte jag.

I köttväg hade de ju alla möjligheter med en ladugård full med djur, de hade grisar ett par tre stycken som slaktades över året. Samt kalvar, både späda och gödda och får och lamm. Höns som gav egna ägg, smör kärnade man och ost och mese tillverkade man själva så klart.

Mormor skötte rökningen av köttet i rökbastun, där röktes får, fläsk och även älgkött för Enar och Algot var älgjägare, inte morfar.

En stor del av grisarna och nötköttet konserverades för att kunna behålla kvaliteten. Jag minns fortfarande hur det smakade det konserverade köttet, och nog var man ganska less på det. Men, som sagt var, det fanns inte frysboxar och konserveringen var ett sätt att kunna äta det året om.

Jag minns däremot inte att det röktes fisk, det hade de nog inte kommit på, det kom i ett senare skede.

Mamma berättade om en av skogstjänstemännen som hade sagt en dag till en av döttrarna: 

"Vem är det som lagar maten?"

Det gör mamma, svarade Ada.

"Tänk om hon varit ledig till äktenskap", hade han sagt.

 

Ja, det har ju sagts att mannens väg till hjärtat går genom magen och det här var väl ett bevis på det. Och det var ju också ett betyg på mormors kokkonst.

 

Ja, det blev mycket det här och skulle kunnat bli så mycket mera, men någon ska väl orka läsa också kanske. Att jag minns sånt här så bra beror nog på att jag var som en "Pelle breve" hela tiden, de blev kanske bra less på mig många gånger.

 

Dagens namn är: Erling och Jarl, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin fredagkväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards