oskmar

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2019

Oktober 2019 10 13 vacker dag

Av Elsa Mårtenzon - 13 oktober 2019 16:29

 

Så här såg det ut halv sju i morse, från mitt köksfönster...

 

 

Vilken skillnad på vädret i dag om jag jämför med gårdagen!

I morse var det 2,5 grader kallt och lite snö på backen och taken.

Sjön var som en spegel och så har den varit för det mesta under dagen. Det var lite moln till att börja med, men för det mesta i dag har det varit molnfritt.

Den lilla snö som kommit under kvällen och natten är borta, utom i skugglandet intill skogskanten.

Just nu är det 0,8 plusgrader och i det närmaste en stilla sjö. Pyttelite moln därovan och det får gärna fortsätta så.

 

I dag har det varit jag, radions P1 och morron-TV, ett sällskap som inte säger emot mig om jag skulle prata med dem.

Men ibland kan jag höra någonting som gör mig upprörd och då svarar jag både radion och TV:n högt och tydligt.

Då saknar jag att jag inte har någon att diskutera med, det jag hörde.

På TV:4 i morse hade de ett inslag om ensamhet och om hur skadligt det är att vara ensam.

Ja, inte vet jag vad jag är för typ av människa, för det är ytterst sällan jag tänker på att jag är ensam!?

Det är klart jag har ju hunnit vänja mig också de här sista åren, men jag säger som Göte: "Jag poar på och ti´n bara går".

För det mesta går den för fort, utom om det blir någon natt när det inte går att sova, som i natt- då går tiden sakta. Men det beror inte på att jag är ensam.

 

Just nu säger de på radion att 160 tusen människor nu är på flykt undan Erdogans krig.

Det sägs också att flera, flera hundra IS- familjer har stormat ut från fånglägren och är på fri fot. De svarta IS-flaggorna vajar igen på vägarna. Huvva, huvva!

 

Ja, det bådar ju gott för den närmaste tiden i Europa dit de väl försöker ta sig.

Samt de civila som flyr kriget, för att rädda sitt skinn.

 

Jag läser också att, tre älgar har tjuvskjutits, en oxe, en ko och en kalv.

 

Ja, lugn, lugn, det här hände i oktober 1916, så det är för länge, länge sedan preskriberat och det hände på Hällvattnets skog, det var inte på Bellviksskogen.

Och kanske 1916 var det helt nödvändigt för att skaffa sig mat.

Det är nog inte det främsta skälet i dag kanske.

 

Och det var det utan tvekan, för den 23 december 1916 var det en dyrtidskonferens i Hoting, där de enades om en skrivelse att sända till Sveriges konung.

 

"Stor livsmedelsbrist råder, skyndsam hjälp är av nöden.

Medborgare i Tåsjö kommun, samlade till möte".


De här uppgifterna hämtar jag ur Rune Galins "Samlade tidningsnotiser från Tåsjö socken, 1913 - 1928."

 

Så jag hoppas att den som skjutit älgarna fick äta upp dem utan polisanmälan, de behövde säkert mat!

 

Dagens namn är: Berit och Birgit, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en skön och vilsam söndagkväll, vi ses och hej då!

 

 

 
 
Ingen bild

christin

13 oktober 2019 21:05

Och i kväll har vi en fin stor röd måne!!!
Visst tycker du om månen.. Här i Byn uppe på backen och mot Jämtlandsgränsen har vi vitt och fint, det var en magisk promenad jag gjorde vid 11-tiden. Och vi ska tydligen få en lika fin i morgon så nu njuter vi.
Ha det så bra!!

Elsa Mårtenzon

14 oktober 2019 16:39

Ja Chrstin, jag älskar månen och har gjort sedan jag var liten, den är ju så vacker. Och ofta när jag ser den, tänker jag på att där har människor landat och jag ser det för mina ögon när jag tänker på det. Det var ju väldigt grynig bild, men dock ett bevis på något stort.
Jag har bett Maria om att hon ska sjunga, "Månen vandrar på fästet blå", på min begravning och jag påminner henne lite då och då. Hon har lovat!
I natt var det, eller klockan halv tolv i går kväll var det stjärnklar himmel och en vacker fullmåne hos mig, då är det synd att gå och lägga sig.
Ha det gott!

 
Ingen bild

Ingegerd

30 oktober 2019 20:26

Grattis på Elsa-dagen bättre sent än aldrig. Hälsningar Ingegerd i Lit

Elsa Mårtenzon

1 november 2019 16:53

Tackar så hjärtligt!
Ha en fin allhelgonahelg!

 
ingalill widell

ingalill widell

2 november 2019 20:34

Hej Elsa! Läste om din farmor Lovisa igår o då kom jag ihåg (om än svagt) att jag var där! Är född -47 så då var jag 11 år Såg din farmor o att det var mycket kakor o bröd till fikat! Sen dess har jag sett o tagit hand om många döda eftersom jag arbetat på sjukhus i 45 år! Ha det så bra!

http://gävle

Elsa Mårtenzon

9 november 2019 17:06

Jaså, har du jobbat inom vården, då har du gjort stor nytta i ditt liv. Som det nu har blivit är det inte så gärna man går den utbildningen, men det beror nog på att det är tungt jobb och låga löner. Så är det oftast inom kvinnoyrken, tyvärr. Ha det så bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 28 mars 16:38

  Klockan nio i morse och det regnar.          En dag med grå himmel blev det även denna dag! I morse när jag var ute och skottade bort det som rasat från taken så regnade det, tur att det inte kom i form av snö! Det var plusgrader i gårk...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards