oskmar

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2019

Oktober 2019 10 30 grå himmel

Av Elsa Mårtenzon - 30 oktober 2019 18:14

 

Stenar utanför Näsudden, som inte brukar vara synliga men nu har det tömts vatten ur sjön så de syns. Jag har inte sett det här förut...

 

 

 

Tyvärr är det plusgrader igen! Imorse var det 7 grader kallt, frusen mark och det hoppades jag skulle fortsätta, men ack nej.

Det har varit ganska bra väder i övrigt under dagen och ingen snö har kommit ännu. Jag kan inte påstå att jag längtar efter snön numera, men det är nog mest för att det är rätt tungt att skotta om det kommer mycket på en gång.

Jag har ju Anders som kommer och tar bort den med traktorn och snökanonen när jag skottat från bilen och husen.

Just nu är det 0,9 plusgrader och nu är det så mörkt att jag ser inte sjön och vindriktningen. Men så mycket ser jag, att det är inga stjärnor på himlen.

 

Ja, i dag har jag bakat tunnbröd äntligen, jag har skjutit på det i flera veckor för att det kommit annat i vägen, men nu är det gjort.

Tim kom hit i morse med sin morfar, han har ju höstlov i veckan. Han är intresserad av det mesta och väldigt ivrig att lära sig. När han såg att jag skulle baka bröd frågade han på en gång, om han fick prova att baka. 

Och det är klart att han fick och det gick hur bra som helst.

Förra helgen bakade mina yngsta barnbarn tunnbröd och idag mitt äldsta barnbarnsbarn, nio år, bakat. Traditionen går vidare...

 

Jag tog flera fina bilder på Tim när han kavlade, sopade och rullade brödkakorna och skulle föra över bilderna på datorn för en stund sedan och nu är det samma eländes, elände som förra veckan, jag får inte in dem. Förbaskat också!

 

För en stund sedan ringde Anita och sa grattis på min namnsdag. Jag hade inte koll på att det var min namnsdag, men det hade jag  sett när jag skulle skriva dagens namn här och då hade jag ju gratulerat mig själv. Men Anita hann före!  

Jag blev jätteglad när hon ringde, de var inte hit något den här sommaren därför har jag funderat varför?

Men, nästa sommar kommer vi sa hon ikväll. Och de är så välkomna.

 

I dag har jag inte sett eller hört några nyheter ännu och känner mig helt avklippt från övriga världen. Jag vet bara vad som hänt på Näset, hemma hos mig.

Hur skulle jag överleva om jag vore på en öde ö och inte fick veta vad som händer i samhället och i världen?

Jag ska nu ta igen ikväll det jag missat under dagen, var så säker.

 

Det får bli ett stopp här för klockan går och jag måste ta disken nu och sedan kolla på TV.

 

Dagens namn är: Elsa och Isabella, grattis på mig själv och grattis på er som heter Isabella! Ja och övriga som heter Elsa förstås.

Det namnet har ju blivit modernt igen.

Jag glömmer inte när Malin tyckte att det var så hemskt att Hans i Hoting hade döpt sin dotter till Elsa.

Jag så då till henne, "tycker du att farmor har så fullt namn"?

"Nä, men du är ju en farmor, men det kallar man väl inte en bebis", svarade hon.

Malin kanske var sex sju år då...

 

Ha en fin fortsättning på onsdagskvällen, vi ses och hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards