oskmar

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2019

Oktober 2019 10 31 solsken och blåst

Av Elsa Mårtenzon - 31 oktober 2019 17:32

 

Den 20 oktober 2009 såg det ut så här, ganska lika som i dag, kanske aningen mera snö. Men lövet sitter kvar på björkarna, på en del av dem i alla fall.

 

 

 

Dagen har bjudit på solsken, men det har blåst kallt som sjutton också.

Det var plusgrader under natten och under dagen har det varit så.

Snötäcket är fortfarande så tunt att gräset sticker upp, men det är ganska bra, kunde få vara ett par cm till, det blir ljusare då.

Just nu är det 2,5 minusgrader och jag ser stjärnor på himlen.

 

I dag kom Ingrid hit klockan tio på morron och hade med sig granris och andra grejer som behövdes. Hon har förfärdigat två gravprydnader som är så vackra, en på mammas och pappas grav och en för Götes grav. Mycket finare än dem jag var och tittade på i tisdags, som kostade för mycket utifrån hur de såg ut.

På lördag ska Gunnel och jag fara dit och montera dem på kransställen. Just nu tänker jag, om jag ska ringa Maria och fråga när hon ska dit? Kanske vi kan slå följe?

 

Idag har jag läst en rubrik som lyder; 

"Nedläggning av arbetsförmedlingen- KAOS".

Ja, nu det väl det sista i raden av alla privatiseringexperiment och som det nu verkar är det helt ogenomtänkt - som det mesta, eller allt i den vägen.

Är det något som över huvud taget blivit bra med dessa avregleringar och privatiseringar? Nej, icke nått tycker jag. 

Men för aktieägarna och de bäst ställda i samhället är det väl lyckat, eftersom de strävar efter dessa experiment.

Jag kan räkna upp flera som inte alls är lyckade eller kommer att bli annat, än för dem som jag skrivit ovan.

Tågen- järnvägen, Elmarknaden, Apoteket, Posten, Vården, Skolan, Älderomsorgen, Bilprovningen, ev finns det flera, men som jag inte kommer på nu.

Jag tycker att jag inte hör eller läser annat än att de utgör problem, utom för dem som kan göra sig stor vinster och det med hjälp av skattepengar som grund.

De som vill ha privtiseringar kan väl köra igång utan skattemedel, för de har tydligen receptet på hur de ska göra besparingar och effektisera så det blir stora vinster.

Dessutom gör det att det blir segregation och stora klyftor i samhället.

Och vilket samhälle mår bra av det? 

Och i januari-avtalet har de fått in en klausul om, att inget får göras åt privatiseringarna. Det tycker jag är ett helt oschysst krav.

Så hur fel det än går ska det blundas för och köras på vidare, till glädje för dem som kan göra sig stora vinster som skickas till lågkatteländer.

Vilket ansvar tar man då? Ja, inte är det för den stora massan eller medborgarna i det stora hela.

Det finns mycket att läsa i den här vägen, men kolla källan. Det finns de som försöker slå sot i ögonen på oss som inte är så noga att reda på hur det ligger till.

 

Dagens namn är: Edit och Edgar, grattis till er som bär de namnen! 

 

Ha en fin torsdagskväll, vi ses och hej då!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards