oskmar

Alla inlägg under oktober 2019

Av Elsa Mårtenzon - 15 oktober 2019 17:20

 

Så här såg det ut igår, strålande solsken hela dagen. 

Ja, inte den gröna pricken då, den har jag ingen aning om varfrån den kommer.

I dag har det varit tvärs- ifrån- väder, grå gråare gråast...

 

 

Inte lika vackert väder som igår, men ganska bra ändå.

Det var 2-3 minusgrader på morron och dimma. Under dagen har det gått snöskurar lite då och då, men inget ligger kvar på marken av det som fallit.

Under dagen har det varit 1-2 plusgrader och grå himmel, jag skymtade solen som hastigast på förmiddan, men det kom av sig.

Sjön har varit rätt så lugn i dag också.

Just nu är det 0,8 minusgrader och spegelblankt på sjön.

Det går skurar runt omkring här och är ganska grå/vitt bland bergen. Himlen är helgrå...

 

I dag har taket blivit klart, det är bara skorsstenhuven som ska bytas ut som han kommer för att sätta dit i morron.

Han har även hunnit montera en kamin i stugegrannens stuga nere vid sjön i dag och vi hann sitta och prata ett bra tag när vi fikade.

Nästa vecka ska han jobba med någonting åt Anders och blir kvar några dagar där också.

 

Oron beroende på Erdogans invasion fortsätter och nu är även Ryssland inblandad på något sätt, men jag har inte haft tid att hänga med idag och vet inte vad som hänt.

Det ska jag ta reda på ikväll.

Assad med sin arme´ är också inblandad nu och ingen verkar veta hur det hela ska sluta. Hoppas att det inte slutar med ett storkrig.

I USA är det många upprörda känslor över Trumps handlande i frågan och det med rätta, han borde inte få gå lös längre.

 

I Dorotea var det mera snö i dag än vad vi har här.

Här är det i stort sett ingen alls, bara frost egentligen sedan igår, nära skogskanten.

 

Jag hade tänkt berätta lite från förr ikväll, men jag blir lat för det blir så mycket, det kanske kommer sen.

 

Dagens namn är: Hedvig och Hillevi, grattis till som heter så!

 

Ha en bra fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 14 oktober 2019 16:41

 

"Karlsson på taket."

Nej för sjutton det är Henriksson på taket, bördig från Tåsjö!

Första sidan som blev klar förr veckan...

 

 

En strålande vacker dag igen!

Fantastiskt när det är så här vackert på sena hösten, två dagar i rad nu.

Igårkväll var det fullmåne och stjärnklart på himlen och då njuter jag och vill egentligen inte gå och lägga mig. Men vid tolvtiden måste man ju om man ska orka göra någon nytta dagen efter. Men då släcker jag alla lampor och går och tittar i alla fönster hur det ser ut därovan. Och igårkväll var det fullt godkänt!

I morse när klockan var 6.00 var det så tät dimma att det var ungefär som att titta in i säck med mjöl.

Men så fort som solen kom fram hade inte dimman någon chans alls, den försvann blixtsnabbt.

Dagen har varit jättevacker och min "stooora spegel" framför gården har bjudit på sin bästa sida. Allt har varit dubbelt upp hur tydligt som helst.

Det var 5 minusgrader som mest i morse och mycket av frosten är kvar ännu, där det varit skugga.

Ingen snö på marken än så länge och det är bra.

Just nu är det 2,5 minusgrader och sjön är fortfarande lika grann. Inte ett moln på himlen, solen skiner och holmarnas trädstammar är i guldfärg- solens verk.

1,5 timme senare och det är 3,6 grader kallt och nästan mörkt...

 

I dag hade jag sällskap vid elvakaffet av Nils Gunnar och takläggaren.

Trots en stor åldersskillnad hade de gemensamma intressen och pratade och pratade. 

De pratade byggen och har- och älgjakt och hundar.

Jag insåg att jag hade inget att komma med och ägnade mig åt det korsord jag hade bredvid mig på bordet.

 

Nu har jag varit ut och kollat sedan han gjort kväll och gör nu bedömningen att i morron blir det klart.

Men han berättade förra veckan att han har mera jobb i Bellvik framöver.

 

Nu har det hettat till ytterligare i USA för Trump och han gör allt han kan för att stänga alla vägar för vidare utredningar angående riksrätt mot honom.

Joo, det är just en skön juvel, men det insåg då jag redan i den förra valrörelsen, då han blev vald till president.

Men, det insåg inte miljoner amerikaner!  

 

Dagens namn är: Stellan, grattis till dig däruppe i, ja vad heter det nu? I Luleå-trakten i alla fall!

 

Ha en fin måndagkväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 13 oktober 2019 16:29

 

Så här såg det ut halv sju i morse, från mitt köksfönster...

 

 

Vilken skillnad på vädret i dag om jag jämför med gårdagen!

I morse var det 2,5 grader kallt och lite snö på backen och taken.

Sjön var som en spegel och så har den varit för det mesta under dagen. Det var lite moln till att börja med, men för det mesta i dag har det varit molnfritt.

Den lilla snö som kommit under kvällen och natten är borta, utom i skugglandet intill skogskanten.

Just nu är det 0,8 plusgrader och i det närmaste en stilla sjö. Pyttelite moln därovan och det får gärna fortsätta så.

 

I dag har det varit jag, radions P1 och morron-TV, ett sällskap som inte säger emot mig om jag skulle prata med dem.

Men ibland kan jag höra någonting som gör mig upprörd och då svarar jag både radion och TV:n högt och tydligt.

Då saknar jag att jag inte har någon att diskutera med, det jag hörde.

På TV:4 i morse hade de ett inslag om ensamhet och om hur skadligt det är att vara ensam.

Ja, inte vet jag vad jag är för typ av människa, för det är ytterst sällan jag tänker på att jag är ensam!?

Det är klart jag har ju hunnit vänja mig också de här sista åren, men jag säger som Göte: "Jag poar på och ti´n bara går".

För det mesta går den för fort, utom om det blir någon natt när det inte går att sova, som i natt- då går tiden sakta. Men det beror inte på att jag är ensam.

 

Just nu säger de på radion att 160 tusen människor nu är på flykt undan Erdogans krig.

Det sägs också att flera, flera hundra IS- familjer har stormat ut från fånglägren och är på fri fot. De svarta IS-flaggorna vajar igen på vägarna. Huvva, huvva!

 

Ja, det bådar ju gott för den närmaste tiden i Europa dit de väl försöker ta sig.

Samt de civila som flyr kriget, för att rädda sitt skinn.

 

Jag läser också att, tre älgar har tjuvskjutits, en oxe, en ko och en kalv.

 

Ja, lugn, lugn, det här hände i oktober 1916, så det är för länge, länge sedan preskriberat och det hände på Hällvattnets skog, det var inte på Bellviksskogen.

Och kanske 1916 var det helt nödvändigt för att skaffa sig mat.

Det är nog inte det främsta skälet i dag kanske.

 

Och det var det utan tvekan, för den 23 december 1916 var det en dyrtidskonferens i Hoting, där de enades om en skrivelse att sända till Sveriges konung.

 

"Stor livsmedelsbrist råder, skyndsam hjälp är av nöden.

Medborgare i Tåsjö kommun, samlade till möte".


De här uppgifterna hämtar jag ur Rune Galins "Samlade tidningsnotiser från Tåsjö socken, 1913 - 1928."

 

Så jag hoppas att den som skjutit älgarna fick äta upp dem utan polisanmälan, de behövde säkert mat!

 

Dagens namn är: Berit och Birgit, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en skön och vilsam söndagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 12 oktober 2019 16:41

 

Nu ligger snart alla vackra löven på marken, men på bild har jag dem kvar...

 

 

I morse var marken och taken vitpudrade.

Ja, inte heltäckande och det försvann ganska snart.

Det har gått snöskurar hela dagen, ibland i form av stora lapphandskar och ibland snöbandat regn. Ingenting ligger kvar nu ikväll.

Det har varit 2-3 plusgrader och grå himmel med lågt i tak.

Just nu är det 1,3 plusgrader, fortfarande grått därovan och pågående snöblandat regn.

Ibland ren snö utan inblandning av regn.

Sjön ligger helt stilla och så har den sett ut hela dagen från tidig morron, åtminstone från klockan sex i morse.

Jag skulle inte ha något emot att det blev 7-8 grader kallt nu och att det var så fortsättningsvis, nu är det så blött, smutsigt och tråkigt, åtminstone som det varit idag.

 

Jag har haft en riktig jobbardag, jag började dagen med att göra "glöhyppen" och sedan har de bara bytt av varandra göromålen.

Jag har fått lov att putsa om köksfönstren i dag på grund av takomläggningen.

Det blåste och regnade mot det stora fönstret i köket när han uppe på taket sågade i virket och kapade till plåtarna och det behagade fastna på fönsterglaset och de såg för bedrövliga ut.

Men det var mycket behagligare att vara ute och putsa dem i dag än förra gången när det blåste småspik och jag fick "nagelbit´n", trots att det gick snöskurar när jag stod på stegen i dag.

Sedan fyllde jag skurhinken och gjorde en ny städning av brokvisten, men nu får det banne mig duga för den här hösten, därute.

 

I dag har vi fått veta att Sara Danius har lämnat livet. En mycket modig kvinna som tog tag i "skumrasket" i Svenska Akademien förra hösten och därmed fick lämna sitt uppdrag som den ständige sekreteraren i akademien.

Hon blev för sitt rättrådiga handlande utträngd av de fega gubbarna i akademien - men de sitter kvar.

Men som tur är, sitter den så kallade kulturprofilen bakom lås och bom och hans ständige "försvarare" får inte vara med och välja litteraturpristagare nu, inte det här året i alla fall fick han det.

Jag hoppas att de nu har dåligt samvete att dras med åtminstone.

En mycket modig och stark kvinna som för alltid kommer att minnas för sitt mod och sin intellegens. Hon hade många strängar på sin lyra...

 

Nu flyr IS-fångarna ur fängelserna på grund av Erdogans och Trumps handlande och vi vet inte var de kommer att dyka upp nu för att hämnas.

Jag hoppas att ni såg Skavlan i gårkväll, mycket intressant om Trump där, som amerikaner har valt att styra det största landet i världen. Hur tänkte de?

 

Dagens namn är: Valfrid och Manfred, grattis till er som bär de namnen!

 

Och grattis till Manfred Krûger i Tyskland, sommargäst i Nybäcken under många år.

Mannen som kan tala med fiskar!!!

 

Ha en trevlig lördagskväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 11 oktober 2019 16:42

 

Jag bjuder på en solnedgång ikväll, inte den här kvällens för det fanns ingen sol på himlen...

 

 

Det har varit lite blandat väder i dag, ibland snöskurar och det har funnits tillfällen när solen tittat fram. På sjön har det varit ganska stillsamt under dagen, 3-4 grader varmt.

Det ligger ingen snö på marken här ännu och det är bra, men jag tar gärna lite "kallvär" som får hålla i sig framöver nu.

Just nu är det 2,5 plusgrader, några luckor i molntäcket, vinden kommer från norr och är svag.

Nu en och en halv timme senare 0,7 grader och kolsvart mörker.

 

Takläggaren blev inte klar den här veckan, igår var han inte här och idag var han bara här ett par timmar. Han växlar med annat emellan säger han. Det är inte allt för många av hantverkare därför rycks de hit och dit.

Jag klarar mig, jag har tak över huvudet ändå och varmt och gott inne.

 

I dag har jag i min ensamhet låtit tankarna fara bakåt i tiden, som händer mig ofta.

Jag har tänkt på hur de på mormors tid ordnade för vinterns mathushållning.

De var en stor familj när alla barnen fanns kvar i hemmet och det var de i stort sett tills de gifte sig. Det var sex barn, tre söner och tre döttrar, då behövdes det en hel del i matväg och var det något de hade gott om så var det mat.

Det var ju också många skogstjänstemän som bodde här i omgångar under veckorna och även annat folk.

På den tiden åt man fyra lagade måltider per dag och varje dag ett mål där fisk ingick och det vet vi ju nu att det var nyttig mat.

Och alltid fanns det smör, bröd och pålägg, som var egentillverkat vid måltiderna. 

Jag fattar inte hur de hann bli hungriga, men de jobbade hårt förstås och det var långa dagar, inte åttatimmarsdag.

 

På somrarna fiskades det för vinterns behov. Det mesta var med nät och notdragning och mete. Mest var det abborre som de skaffade men även småsill i noten och sik som togs på näten bland annat. På vårarna lade de ut ryssjor på sina fastställda platser för att fånga gäddor.

Det fanns inga frysboxar då så klart, därför saltades fisken ner för olika tillagningar.

Mormor var jätteduktig att salta fisken så att den höll god kvalitet hela tiden.

Det godaste i fiskväg tyckte jag var den glödstekta abborren.

Den saltade hon så att den var röd i köttet  och stekt på glöd på ett halster var det en delikatess, tyckte jag.

I köttväg hade de ju alla möjligheter med en ladugård full med djur, de hade grisar ett par tre stycken som slaktades över året. Samt kalvar, både späda och gödda och får och lamm. Höns som gav egna ägg, smör kärnade man och ost och mese tillverkade man själva så klart.

Mormor skötte rökningen av köttet i rökbastun, där röktes får, fläsk och även älgkött för Enar och Algot var älgjägare, inte morfar.

En stor del av grisarna och nötköttet konserverades för att kunna behålla kvaliteten. Jag minns fortfarande hur det smakade det konserverade köttet, och nog var man ganska less på det. Men, som sagt var, det fanns inte frysboxar och konserveringen var ett sätt att kunna äta det året om.

Jag minns däremot inte att det röktes fisk, det hade de nog inte kommit på, det kom i ett senare skede.

Mamma berättade om en av skogstjänstemännen som hade sagt en dag till en av döttrarna: 

"Vem är det som lagar maten?"

Det gör mamma, svarade Ada.

"Tänk om hon varit ledig till äktenskap", hade han sagt.

 

Ja, det har ju sagts att mannens väg till hjärtat går genom magen och det här var väl ett bevis på det. Och det var ju också ett betyg på mormors kokkonst.

 

Ja, det blev mycket det här och skulle kunnat bli så mycket mera, men någon ska väl orka läsa också kanske. Att jag minns sånt här så bra beror nog på att jag var som en "Pelle breve" hela tiden, de blev kanske bra less på mig många gånger.

 

Dagens namn är: Erling och Jarl, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin fredagkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 10 oktober 2019 16:25

 

Så här har sjön sett ut under dagen och gör nu ikväll, förutom den blå himmeln. Jag har nämligen "tjyvlånat" min bild från en annan dag i oktober...

 

 

Den gråaste av dagar hittills med väldigt hög luftfuktighet.

Jag har haft en tröja på bron, under tak, sedan igårkväll och tog in den mitt på dagen och då var den dyblöt.

Molnen var ogenomträngliga ända till klockan ett i dag, då gjorde solen ett halvhjärtat gästspel och det blev genast ljusare.

Det dröjde inte länge förrän det var grå himmel igen, men inget regn. På förmiddan regnade det, mest duggregn.

Just nu är det 4 plusgrader och knappt någon vind, som kommer från sydost.

Under dagen har sjön varit helt stilla med en vacker spegelbild som följd.

 

Nu pågår Erdogans krig för fullt och civila flyr, men vet inte vart de ska fly när de blir tillfrågade.

Han har hotat EU i dag, att om de kallar detta för invasion så ska han skicka 3,5 miljoner flyktingar västerut, jojo...

 

Hur kan ett fåtal män få ta sig sådan makt över människor och andra länders befolkning?

Ja, jag är alltid lika förvånad över dessa krigshetsares sätt att agera, och varför får de alltid några andra galningar med sig som applåderar deras onda handlingar???

Nu tror de som diskuterar i olika forum i media under dagen, att miljoner flyktingar, ytterligare, kommer att söka sig till Europa.

Erdogan lovar skicka dem vidare till Europa.

Jag säger, skicka Erdogan på nån riktigt halkig planet ut i rymden, där han får klösa sig fast intill tidens ände.

 

Och Trump har väl nu fällt en av de allra dummaste kommentarerna, av alla oändligt dumma, i frågan om hans drag i Erdogans invasion i Syrien.

Han frågar sig, vad fick USA för hjälp av kurderna i Normandie, under andra världskriget? Ojojoj!

Han skulle väl kunna göra Erdogan sällskap på "planeten"...

 

Dagens namn är: Harriet och Harry, grattis till er som bär dessa namn.

 

Både en med namnet Harriet och namnet Harry har bott i Bellvik i sin ungdom. Den ena flyttade till Småland och den andre flyttade till USA, båda har nu slutat sin jordiska vandring,

Harry för många år sedan i USA, Harriet för inte alls länge sedan i Tranås, hon var en av mina kusiner.

Jag undrar om de inte var i samma ålder dessa två, kanske ett par års skillnad bara?

 

I dag har namnen tillkännagivits på två Nobelpristagare i litteratur, en man och en kvinna, hon från Polen och han från Österrike.

 

Ha en fortsatt bra torsdagskväll, vi ses och hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 9 oktober 2019 18:55

 

Än hänger höstlöven kvar, men det blir mer och mer som ligger på marken...

 

 

Det har varit en tämligen grå dag med regn och snö om vartannat. Men ingen snö ligger på marken för det och det gråter jag inte över.

Granantalet har varit på plussidan hela dagen men grinigt kallt med blåst.

Just nu är det 0,8 plusgrader och kolsvart mörker när klockan är 19.00 Jag ser inte varifrån det blåser således.

 

Jag kom inte hem förrän klockan sex ikväll, har varit borta sedan klockan tolv i dag.

Ingrid och jag har varit till Strömsund. 

Vad har jag gjort där då?

Ja, gjort bort pengar, men inte mera än nödvändigt och de är ju till för att rulla.

Vi hade ingen halka efter vägen, det snöade ibland och regnade ibland.

Med andra ord ett gråtrist och kymigt väder.

 

Jag skulle bjuda takläggarna, som i dag var två, innan jag åkte iväg på förmiddan, men när jag tittade ut hade de stuckit. Och när Ingrid, Nils Gunnar och jag druckit vårt kaffe, då stack vi också.

 

Ja, nu har Turkiet inlett sin invasion i norra Syrien, mot kurderna. Det blev ju fritt fram sedan Trump dragit tillbaka sina soldater därifrån. Det var hans hjälp och hans tack för att kurderna hjälpt till att bekämpa IS.

Det sägs nu på nyheterna att det råder kaos bland civilbefolkningen och att det kommer att bli ett blodigt krig.

Det är inte klokt, och när man hör vad som bland annat är Erdogans skäl till invasionen, ja, då kan man ju undra hur dessa galningar tänker.

Det här kommer att leda till en stor flyktingström igen. Och att IS får fritt fram igen och kan komma igång med sina halshuggningar.

 

Nu tänker jag inte skriva mera för i kväll, nu ska jag vara bara lat och bara se på TV.

 

Dagens namn är: Ingrid och Inger, grattis till er!

Hade jag vetat att det var Ingrid-dagen hade jag sagt grattis till mitt sällskap idag.

 

Ha en fin fortsättning på onsdagskvällen, vi ses och hej då!

 

Av Elsa Mårtenzon - 8 oktober 2019 16:46

 

En kväll i helgen såg jag månen mellan trädstammarna. Ingen klar och tydlig bild, men månen ändå...

 

 

Den här dagen har det varit en bit ifrån det väder vi hade igår, men ändå rätt bra.

Inga minusgrader i morse och gråmulen himmel från start.

Det virvlade en del snöflingor i luften på förmiddan, men bara i luften, det syntes inget på backen.

Just nu är det 3,8 plusgrader, vinden är måttlig och kommer från sydost. Himlen är fortsatt helgrå.

 

Arbetet för takläggaren fortgår och han har hunnit jättemycket de här två dagarna. I morron skulle han få hjälp med de långa och tyngsta plåtarna.

Vad jag kan förstå så kan det inte vara så mycket kvar av jobbet i morronkväll då.

 

I dag gjorde jag våfflor och bjöd in honom på kaffe och våfflor till elvakaffet.

Jag fick godkänt för mina våfflor den här gången också.

 

I dag har statyn av Zlatan avtäckts i Malmö där han nu ska stå staty och därmed äras för sina stora framgångar som fotbollsspelare.

 

Nu väntar Erdogan och turkisk militär bara på att gå in i Syrien och blir det så, ja, då är det väl ett nytt krig i gång igen, kan jag tro.

Det kan sluta väldigt illa, bland annat kan en hel drös IS- krigare komma "loss" igen, som nu sitter fångna i läger och vaktade av kurder.

 

Men nog är det väl mer än sorgligt, att man kände sig så liten och underlägsen förr i tiden. Jag tänker citera ett brev som en av mina förfäder skrev till länsman 1828.

Så här skrev han:

"Wår höglärde och ärwördige herr Länsman jag med ödmjukhetslängtan och stor åstundan att få träffa honom att jag kunde få wedergälla honom för allt hans goda som han hawer bevist mig till förme och jag will i ödmjukhet förlita mig på honom  efter ......

(oläsligt)

men jag will i alldra ödmjukast anhåll framställa min begäran att jag kunde få veta om min  nybygges......

Sedan är det så många oläsliga ord att jag försöker inte ens tyda dem, han avslutar sitt brev så här:

-"Jag will redeligen wedergälla honom för hans lefnad.

Bellvik den 28 februari 1828 Johan Jonsson Bellvik Dorotea"

 

Så här har han adresserat brevet:

Till höglärde och ärwördige herr kronolänsman Eleasar Ren"

"angeläget"

Slut citat.

 

Jag ryser när jag läser detta. Var en kronolänsman så märkvärdig att man skulle krusa på detta vis?

De måste ha känt sig så underlägsna att de visste knappt hur de skulle kunna utrycka sig för att vara till lags.

År 1828 var han väl knappt varken läskunnig eller skrivkunnig, men gjorde sitt yttersta för att "behaga" den som var snäppet över honom. Han var nog inte särskilt rik på ord, men hade väl lärt sig det növändigaste för att kunna krypa för "överheten". Huvva!

Nog är det tur att vi inte behöver känna oss så små och mindervärdiga numera.

Jag brukar köra med, att inför Gud är vi alla lika.

Och nu kan vi säga du till alla! Tack vare Bror Rexed Erikson!

 

Dagens namn är: Nils, grattis till alla med det namnet!

 

Ha en trevlig fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards