oskmar

Direktlänk till inlägg 17 november 2019

November 2019 11 17 gråmulen dag

Av Elsa Mårtenzon - 17 november 2019 17:16

 

Så grått som det kan bli en dag som denna...

 

 

Dagen har varit tämligen grå och med lågt i tak.

Jag sopade 4-5 cm snö från bilen i  morse. Under dagen har det inte öst ner precis, men varit lite flingor i luften ibland.

Just nu är det 4,5 grader kallt och fortfarande lika tät himmel.

 

Jag kan inte påstå att jag helgat vilodagen i dag. Men det kändes bättre när det var klart än om jag suttit och degat under dagen.

 

I dag har ingen nu levande människa visat sig, annat än på håll. Det har varit lugnt på den fronten.

 

Men desto livligare ute i stora vida världen, för radion har naturligtvis varit på hos mig hela dagen.

Och man blir förskräckt över alla demonstrationer och protester världen över.

I Iran, Hongkong, Irak, Frankrike, med flera. Och det bara trappas upp hela tiden och som det förstörs i dess väg.

 

Oroligheterna i Iran, det kan Trump ta på sig skulden för, alla sanktioner från USA gör att priserna höjs i Iran och därav protesterna.

I dag stänger Iran internet för att få slut på demonstrationerna, sägs det nu på radion.

 

I Hongkong tror jag att det kan sluta väldigt illa, om de inte ger sig i tid, då blir det värre än det var innan protesterna.

 

År1912 skrev Hans Wikström, för bolaget Kramfors ett skarpt brev till Jöns Edin i Bellvik, som lyder så här:

"Har att meddela Eder beträffande den begärda utsyning af husbehovsvirke till ett boningshus på edert hemman i Bellvik följande:

Bolaget vägrar Er denna utsyning, på den grund att Ni icke på flera år betalt den afgärd hemmanets innehafvare förbundit sig utgöra till stamhemmanets innehafvare vilken afgärd skall erläggas just för sådana beting som husbehovsvirke, m m."

 

Ja hur det gick med nobben från Kramfors AB för ´n Jöns det vet jag inget mera om.

Men jag vet att hans son Adolf, ´n Adel, hade kvar sina husbehovsrättigheter. Så det ordnade nog upp sig till slut.

 

Dagens namn är: Naemi och Naima, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fortsatt bra söndagskväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 28 mars 16:38

  Klockan nio i morse och det regnar.          En dag med grå himmel blev det även denna dag! I morse när jag var ute och skottade bort det som rasat från taken så regnade det, tur att det inte kom i form av snö! Det var plusgrader i gårk...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards