oskmar

Direktlänk till inlägg 18 november 2019

November 2019 11 18 gråväder

Av Elsa Mårtenzon - 18 november 2019 16:07

 

Grå himmel och snö i träden, det är november det...

 

 

 

Hej igen!

Man behöver inte fundera vilken månad vi är i för det är ett riktigt novemberväder dag efter dag.

Det har gått snöskurar i omgångar hela dagen och himlen har hängt sig i trädkronorna.

Snön har inte ökat på snötäcket nämnvärt än så länge, som tur är. Men vi har väl det värsta kvar tills i morron, enligt YR.

Jag har varit ute två gånger idag och försökt flytta på lite snö, det är inte lätt gjort när den frusit till tunga och hårda snöknölar, men lite bättre blev det.

Just nu är det 3,4 grader kallt och fortfarande är det ordentligt grumligt på himlen.

Och nu är det ymnigt snöfall.

 

I dag har jag pratat med Nils Bertil, en kusin som bor i Långsele. 

Det blev ett långt samtal, vi hade mycket att samtala om från förr bland annat.

Han och Göte jobbade tillsammans för många år sedan och då träffades vi ofta, nu blir det inte ofta, på en begravning senast.

Han hade inte varit till Bellvik på elva år, sa han och skulle inte hit flera gånger heller.

Längtar du inte hit nån gång heller, frågade jag?

Nähä, svarade han tvärsäkert!

 

När jag hörde på radion klockan tre idag, Louise Epstein, tror jag hon heter. Då berättade hon, att när hon åt spettekaka första gången som barn tyckte hon inte det var gott, skåning som hon är.

Då påminde jag, att när min faster Alice var hemma hos farfar och farmor en sommar, jag kanske var fyra år då och hon bjöd mig på en tomat. Det hade jag inte ens sett då, än mindre ätit.

Oj, vad jag tyckte att den såg läcker ut, röd och grann.

Och bet en rejäl bit ur den. Men blev väldigt snopen för jag tyckte inte alls att den var det minsta god. Jag hade god lust att spotta ut den första tuggan, men visste ju att så beter man sig inte när man blir bjuden på något. Och jag höll god min.

Men resten av tomaten gick trögt att få ner. Men jag måste ju!

 

Man undrar verkligen hur det ska sluta i Hongkong. Fy så bråkigt det är där nu! Väldigt dramatiskt i dag.

Jag tror inte det dröjer allt för länge nu innan Kina gör något drastigt.

Det vill man ju inte, det får inte bli ett nytt "Himmelska fridens torg". Det är väl det som Kina i det längsta försöker undvika, tror "förståsigpåarna".

Jag är så övertygad om att det här för inte med sig något gott för Hongkongs befolkning. Hoppas att jag har fel...

 

Dagens namn är: Lillemor och Moa, grattis till er som heter så!

 

Må så gott och ha det bra resten av måndagskvällen, vi ses och hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards