oskmar

Direktlänk till inlägg 6 juli 2020

Juli 2020 07 06 regn, regn , regn

Av Elsa Mårtenzon - 6 juli 2020 17:58

 

Så ska himlen se ut, det gjorde den igårkväll kvart i tolv. Solen färgar julinatten!

Den blev ännu rödare klockan tolv en kvart senare.

 

 

Hej i regnrusket!

Det spöregnar utan uppehåll och har gjort så i stort sett hela dagen. Nu klarar jag mig med regn ett tag och säger stopp nu!

Himlen är helgrå och hänger ner på trädkronorna. Sjön är också grå, den lånar färgen från himlen. Just nu är det 10,3  grader varmt och resten har jag redan beskrivit.

Nja vinden, den kommer från norr och är ganska måttlig.

 

Jag har inte varit längre än ut på bron i dag, det är ingenting som lockar mig ut, inte vädret i alla fall.

Jag har gjort en långpannekaka och inte särskilt mycket mer. Jag har varit mer än lovligt lat, så här lat har nog inte mina föregångare på Näset varit. Men å andra sidan så slutade de sitt verk här långt före mig.

Ja, inte Jonas Henriksson som bodde på gården före morfar, han dog 1916 och var då 97 år. Det var nog en seg gubbe som hängde med länge, ja längst av alla som bott på Näset.

Hans hustru dog 1902, 12 år före gubben sin, trots att hon var 10 år yngre än Jonas.

Hon dog på Åsele sjukstuga, det fanns kanske inte någon i Dorotea 1902. Det ids jag inte kolla just nu, men jag tror inte att det fanns en sjukstuga i Dorotea då. Åsele hade väl varit mera framåt förstås.

 

Morfar var föräldralös redan när han var nio år och då blev han fosterbarn hos Jonas. Men å andra sidan var han dräng i Nybäcken redan som barn, så han fick nog inte vara hemma hos Jonas och slöa till så värst länge, men det fick barn inte göra på den tiden.

Innan Jonas dog hade han gjort affärer med morfars far och Kramfors AB. Så bland annat därför kom morfar att bli ägare till Näset.

Det var en del kringelkrokar omkring den här gården och till slut så hamnade jag här, tack vare min morbror Enar. Hälften av stället köpte jag av sterbhuset, efter en bror till Enar.

 

Dagens namn är: Esaias och Jessika, gratis till er som bär de namnen!

 

Ha en bra fortsättning på måndagens kväll, vi ses!

 

 

 
 
Sara

Sara

7 juli 2020 15:54

Såå fiiin och speciell himmel!

http://https://www.hvadhvorhvordan.dk

Elsa Mårtenzon

9 juli 2020 17:29

Ja. och det bästa är att ingen himmel är lika den andra och gratis är det att lyfta blickan och titta på himlen.
Ha det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards