oskmar

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2020

September 2020 10 01 grå himmel, nästan hela tiden

Av Elsa Mårtenzon - 1 oktober 2020 17:20

 

Ja, det blir en färggran höstbild i dag också, jag blir inte less på dem, hoppas du inte blir det heller...

 

 

Jag trodde jag såg en hägring i dag!

Mitt på dagen blev det luckor i molntäcket och jag såg en skymt av solen några minuter.

Sedan blev det helgrått igen därovan. Men det är ljummet och varmt både på nätterna och dagarna.

Just nu är det 10,6 grader varmt, molntätt och måttlig vind som kommer från sydost.

 

Idag har jag fått nybakat tunnbröd, Ingrid och Nils Gunnar bakade en stöpa åt mig också sedan de bakat sitt. Det känns bra att jag har tunnbröd nu framöver ett tag igen.

Jag är uppvuxen med att tunnbröd alltid fanns och har svårt att vara utan det, då tycker jag att jag är matlös. Jag har gärna kvar en del av mina traditioner och tunnbrödsbak hör defenitivt till en av traditionerna.

 

Nästa år är det 100 år sedan de svenska kvinnorna fick rösta för första gången!

Helt obegripligt för mig att kvinnor inte fick rösträtt samtidigt som männen. Vansinne!

 

Varför trodde männen att kvinnor inte hade vett nog att få göra sin röst hörd?

Vad var de rädda för?

För inte kunde de väl tro att kvinnor var dummare än män? Så dumma var väl ändå inte männen?

Vi har Elin Wägner att tacka för mycket vi som är kvinnor. Ända sedan 1900- talets början brann hon och kämpade för kvinnors rättigheter och hon gladdes åt de förändringar som kom till stånd, men slutade inte att kämpa ändå.

Hon var med andra ord en mycket stark kvinna och som trodde på att det fanns kraft hos flera kvinnor än hon själv.

Jag har ju trott jämt att om kvinnor inte hållits tillbaka som ledare i världen så hade det inte varit så många krig i världen heller.

Det tror jag fortfarande på. Visst finns det kvinnor som inte är några änglar heller, det finns det många bevis på, men jag tror inte att de är lika maktgiriga som män kan vara.

Jag tror bland annat att det finns ett "modershjärta" i alla kvinnor och att barnen är viktigare än makten för egen del.

Samtidigt som jag inte kan för mitt liv förstå att det finns kvinnor som kan utnyttja sina barn sexuellt, det är helt enkelt oförlåtligt. Oförlåtligt även när fadern gör det.

 

Dagens namn är: Ragnar och Ragna, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi sess!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards