oskmar

Direktlänk till inlägg 21 april 2021

April 2021 04 21 grått och blött

Av Elsa Mårtenzon - 21 april 2021 16:55

 

Ja, de får duga, har provat en av dem och de går att äta...

 

  

 

Idag går det inte att skryta med en klarblå himmel och strålande solsken.

Nej tvärtom, det har varit duggregn, snöblandat regn, snöskurar, spöregn och blött över huvudtaget. Men ingen snö har blivit liggande kvar i alla fall, inte än så länge.

Jag har inte varit längre än ut på bron idag, jag får roa mig på den tråkiga cykeln ikväll som står på samma plats hur jag än trampar på. Men det är tur att jag har den såna här dagar.

Just nu är det 2,5 plusgrader och lika grå himmel som under hela dagen i övrigt. Det är ganska frisk blåst på det, men det ser inte ut att regna just nu.

 

Nej, nu börjar regnet om, inte nån mening att ta ut något i förskott, tydligen.

 

Eftersom vädret varit som jag beskrivit så bestämde jag mig för att baka bullar i dag. Inte för att jag var utan, utan för att ha i frysen och inte behöva stå inne och baka om det blir solsken framöver.

I dag har jag bakat "fuskwienerbröd", som jag inte gjort sedan innan vi flyttade till Hoting. 

Och det är länge sedan nu, vi flyttade dit 1966 och bodde där i tjugo år.

Jag gör en vanlig bulldeg som jag kavlar ut och skivar kallt smör över till 2/3 av den, viker och kavlar ett antal gånger, som med wienerbröd. Skär remsor som jag tvinnar och snurrar ihop dem till bullar. Idag penslade jag dem med smält smör och doppade i strösocker efter gräddning. Nu ska de i frysen efter det här.

 

Nu håller Putin sitt traditionella tal till nationen och där han hotar och försöker skrämma alla som inte är med honom i omvärlden. Och alla som är emot honom i Ryssland. Putin har rätt och alla som är emot honom har fel, enligt honom själv.

Samtidigt som han sitter där och håller sitt tal pågår demonstrationer för Navalnyj och hans situation i landet. Det sägs att det är hundratusentals som

demonstrerar, över hela Ryssland från Sibirien och resten av landet.

De är verkligen modiga, för de lär väl gripas i massor och kastas i fängelse och misshandlas. Fy och usch!

 

Dagens namn är: Anneli och Annika, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt bra onsdagkväll, vi ses!

 

 

 
 
Ingen bild

Agneta I Piteå

21 april 2021 21:26

Hej! Så roligt få en bild på bullar, utbakade på ett annat sätt. Jag bakar jättemycket, från olika sorters matbröd till kex o gofika. Havrekexreceptet jag har är ett gammalt recept och bra. Är Du intresserad?
Jag bakar bullar endera dagen, då blir det "fuskwienerbröd". Ha det gott.

Elsa Mårtenzon

22 april 2021 16:57

Gör dem bara på halva degen, om du skulle bli missbelåten. Jag struntade i vaniljkrämen igår, men de skulle blivit godare med den. Lycka till! Jag ser framemot recept på havrekexen. Ha det så gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

  Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.    En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader. Alldeles nyss började det blåsa och det ble...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards