oskmar

Direktlänk till inlägg 3 juni 2021

Juni 2021 06 03 varmt och sol

Av Elsa Mårtenzon - 3 juni 2021 18:15

 

Häggen översållad med miljontals blommor och doften var bedövande sent på kvällen i går. Den doftar som intensivast sent på kvällen och tidigt på morron.

  

 

 

Och himlen var jättevacker i guld och rosa på alla håll och kanter, i alla väderstreck, då vill jag inte gå och lägga mig fast det redan hunnit bli natt. Mamma brukade kalla mig för "nattvandraren".

 

   

 

Har jag klagat mycket över blåsten tidigare så kan tala om att i dag har jag varit tacksam över att det blåst.

Redan under dammsugningen på morron var det svettigt, trots korsdrag.

Det är inte så roligt att ha fönstren öppna heller nu. Snabbt lägger det sig ett gult täcke av frömjöl överallt inne i huset. Ute på bron och fikabordet ute kan man redan efter en kvart, efter avtorkning skriva sitt namn i det gula frömjölet.

Jag tror jag ska göra som på reklamen, jag ska "sluta städa och börja sviffa", det ser enkelt ut.

Det var alltså en vacker morron och solig och en varm dag igen. Det har varit varmare i dag än igår och inga moln alls på himlen, men en svalkande vind som tur var.

Natten var inte så skön, det gick inte sova för värmen och så fick jag in en stor geting som underhöll mig. Jag hade tre fönster öppna, men inte myggnät, i natt blir det myggfönster förhoppningsvis bättre sömn då.

Just nu är det 22,5 grader varmt i skuggan och vinden kommer från söder.

Men, det har tillkommit otroligt vackra moln på himlen nu, de ser ut som vispgrädde, fluffiga och fina, inga regnmoln utan riktigt granna sommarmoln.

 

Till elvakaffet i dag kom Nils Gunnar och Ingrid, de hade med sig en hop penséer som ingrid drivit upp under vårvintern/ våren, jag hann inte plantera dem i dag, det gör jag i morron.

 

När de åkt hem kom Laila och då fick jag hjälp med att hälla upp jord- och gödningsäckar i skottkärran, det var tur.

Jag har nämligen satt "pären" i dag, tio stycken i en stor balja.

Min morfar ler nog i sin himmel när han ser min potatisodling, under hans och mormors tid satt de fyra- fem tunnor potatis. Men de hade stor  familj och skogstjänstemän som bodde här veckovis, med flera. Samt en stor ladugård full med djur som också skulle ha sin beskärda del av den.

Men jag är endast en, men kan inte ha ett potatisland för traneländena. Men tio stycken i en balja mitt framför huset som jag vakar över, det kan innebära att jag får smaka nypotatis den här sommaren.

 

Efter det frågade jag Laila om hon kunde hjälpa mig såga bort en del tjocka, livsfarliga grenar från rosentrybuskarna som jag håller på strypa mig i när jag klipper gräset runt om dem.

Det gick bra och jag hämtade en bågsåg och fort var det gjort. Jag hade inte kunnat göra det själv i dagens läge. Tusen tack för den hjälpen!

 

Dagens namn är: Ingemar och Gudmar, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt solig och härlig torsdagkväll, vi ses!

Här hos mig är det riktigt soligt och härligt väder fortfarande, som under dagen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 23 mars 17:09

  Men kolla, det var nära att vi skulle få solsken idag, men det blev inte mer än så, sen tog molnen överhanden.      Ingen sol idag, men plusgrader, annars i stort sett helgrå himmel. Jag hoppas solen sparar sig tills påsken, om än jag bar...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards