oskmar

Direktlänk till inlägg 5 juni 2021

Juni 2021 06 05 varm och växlande molnighet

Av Elsa Mårtenzon - 5 juni 2021 16:41

 

Midsommarblomster...

 

 

 

Rödblära...

 

 

 

Åkersenap, det finns således stor chans att, för de som vill, lägga sju blomster under huvudkudden på midsommarnatten. Det blommar för fullt och många fler än dessa som jag visar här.

 

  

Det kanske har varit aningen svalare idag, men det vete sjutton. Isåfall beror det på att det varit mera moln i dag, men jag har inte kunnat upptäcka att solen gått i moln. Det kanske har blåst aningen mera i dag också, det har varit bra.

Just nu är det 23 grader varmt i skuggan och en svag nordvästlig vind. 

Men det är ju jättevarmt längst upp i norr också, det har varit närmare 30 grader varmt uppe i Norrbotten. Så blåser det från norr och hit så är det inga ishavsvindar vi får hit.

 

I dag har jag träffat senaste nybyggarparet i Nybäcken. De var på Näsudden och hälsade på Jan Peter och Ann Cahtrine.

Jan Peter hade berättat redan förra året att det fanns en bok om Nybäcken,  den skulle han köpa hade han sagt. Och i dag har han köpt den.

Han hade berättat tidigare i vår att han fått pension och skulle vara där mycket mera nu framöver. 

Han har byggt och gjort så fint där säger Jan Peter.

Och jag tycker att det är jätteroligt att byn lever vidare och inte tynar bort, som den var på god väg att göra.

Men så kom ett tyskt par och köpte stuga där. Och därefter ett tyskt par till som skaffade en stuga där.

Samt Mikael med familj, Mikael en Rönnbergsättling som skaffade en gård där, de är bosatta i Norge.

Det var Nils Rönberg, (han stavade sitt namn med ett n) som var den som på riktigt byggde upp Nybäcksbyn.

Varifrån de som jag träffat i dag kommer från, det har jag ingen aning om, men jag tror någonstans från Umeåtrakten.

Ta inte det på fullt allvar för jag är inte säker. 

Men roligt att det är liv i byn och att det kommer nya.

Ja, det är ju två stugor till som tillhör Nybäcken, men före byn, vid Nybäcksbron och inte inne i själva byn, dem har jag aldrig träffat. Men den ene av dem är son till Uno Johanssom som var född i Bellvik.

 

OBS! Jag skrev Nybäcksboken först och främst för att min morfar var född där och för att jag visste så lite om hans bakgrund. Han blev föräldralös redan vid nio- årsålder. Inte ens det visste jag riktigt säkert.

 

Dagens namn är: Bo, grattis till alla som bär det namnet!

 

Ha en riktig fin lördagkväll, vi ses och hej då!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards