oskmar

Alla inlägg den 10 juni 2021

Av Elsa Mårtenzon - 10 juni 2021 18:22

 

Nu är rönnarna översållade med blommor. Det går för fort!!!

 

  I sommarens soliga dagar...  

 

Nu skulle det onekligen kännas uppfriskande med en regnskur. Jag tycker att det är så varmt att det går tungt att andas, det är inte skönt när det är så här.

Och i naturen formligen exploderar växtligheten, det går för fort.

Just nu är det 23 grader varmt i skuggan och turligt nog finns det en ganska uppfriskande vind som kommer från söder.

Om sjön skulle legat blank och stilla nu så hade jag inte orkat beundra den, trots att det är vackert när den ser ut på det viset.

Det är lite tunna skyar på himlen och en del vackra sommarmoln i olika formationer.

 

Det var jobbigt att dra snabeldraken runt här i morse, det var varmt redan från morron och den gör mig svettig när det är sommar och varmt.

Det är tur att jag kom på för några år sedan att jag skulle hänga gardiner i öppningen på brokvisten.

Före det kunde jag inte ha ytterdörren öppen när det var varmt. 

Nu kan jag det och inga flugor dyker upp inne, tack och lov.

Enar gillade inte ekorren och hackspetten och jag avskyr tranor, flugor och råttor.

Min råtträdsla har kommit efter att jag inte är med i slåttanna längre.

På den tiden slog jag ihjäl råttorna så det visslade om det och det gjorde mig inte ett skvatt.

Det kunde samlas mängder i mitten på hölägdan, när pappa körde slåttesmaskinen trängde de ihop sig i mitten. Då fick vi mord i blicken, ibland slog man sönder räfshärvan i jakten.

Det gick några år efter slåtterns avslutning för gott och en dag ropade mamma på mig. Hon hade fått in en råtta i källaren när garagedörren stod öppen.

Hon ville jag skulle komma och hjälpa henne att bli kvitt den.

Jag tog mig ett tillhygge och skulle ge mig på den när mamma jagade fram den.

Det var bara det, att när råttan kom då hoppade jag upp på frysboxen som stod bredvid mig och gallskrek.

Mamma blev inte imponerad av min feghet och sa: " Men du ä som ä fjask, gå ut härifrån".

Men jag såg i ögonvrån hur hon flinade åt mig. Hon tyckte att jag var löjlig som var rädd en liten råtta. Jag tror inte att de ska äta upp mig, men tycker att de är äckliga och orena.

 

Det gick tungt att tvätta bilen idag i värmen. När man kör grusväg måste man tvätta många, många varv innan den är ren. Och ändå när den torkat kan man upptäcka nån fläck som man "kört" förbi i alla fall.

Men den kan vara lika skitig efter en tur med den, så det håller inte så länge.

 

Dagens namn är: Svante och Boris, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt fin kväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards