oskmar

Direktlänk till inlägg 3 juni 2023

Maj 2023 06 03 blandat väder

Av Elsa Mårtenzon - 3 juni 2023 16:50

 

I morse kunde Käringholmen spegla i Bellvikssjön igen efter ett uppehåll, men inte fullt ut som synes, men nästan.

    

En lördag med blandat väder, det har varit liiite regn, det behövs en rejäl regnskur, eller flera, men de lyser med sin frånvaro. Det har varit tjocka moln, ljusare moln och solsken ibland, blåsten har kommit tillbaka igen. I morse var det näästan spegelblankt på sjön och svag sydlig vind när det började blåsa igen. Men de nordliga vindarna är tillbaka återigen.

Just nu är det 10 grader varmt i skuggan, under dagen har det varit 13-14 grader. Något bättre idag, men inte så stor skillnad egentligen.

 

Just nu tittar solen fram en stund!

  

 I dag har jag gjort min vårstädning klar i köket, uppdelad på två dagar numera, känns skönt att det är gjort. Det blev ljusare i  köket med sommargardiner och fönstren glänser efter en putsning av dem.

  

Jan Peter och Tim har varit hit och skruvat i traktorn i dag. När de var klara kom de in och fikade, så sällskap ett litet tag fick jag på eftermiddan.

Innan Tim skulle fara härifrån gick han och hämtade slangvindan som jag använder mig av när jag tvättar bilen under sommaren som han satte upp på väggen ute. Jag hade inte bett honom att göra det men han såg att den fattades på väggen och insåg att nu var det dags att den kom ut igen.

Jag behöver inte tigga honom om hjälpen han ser själv när den behövs, han är sååå snäll och duktig.

Tack snälla Tim!

      

Ja, idag har Erdogan installerats som fortsatt ledare för Turkiet och han har applåderats av sina trogna anhängare till fem år till på "tronen", det blir 25 år det. Han ökar väl på de åren med fem till, så länge han står på benen. Dylika ledare ändrar ju lagen så att de ska kunna fortsätta styra, så gjorde Putin och Kinas senaste ledare kommer sitta så länge han har näsan över jordytan, det har han sett till att fixa.

Det blir spännande att se hur Erdogan tänker sig Sveriges Nato-ansökan nu efter valet, det är ju demonstrationer i Sverige i helgen av nato- motståndare så han kommer väl att skylla på dem nu. Han tycker tydligen att det är han som ska bestämma över Sverige också, envåldshärskare som han är.

  

 Dagens namn är: Ingemar och Gudmar, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på lördagens kväll, vi ses!

 

Hej då och ha det bäst!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards