oskmar

Inlägg publicerade under kategorin Maj 2018

Av Elsa Mårtenzon - 12 maj 2018 12:37

 

Sjöstranden har flyttat sig betydligt närmare gården sista dagarna. Det är tur att det är bra höjdskillnad från sjön, det är ingen fara för gården. Jag kan gå torrskodd och säker så till vida, men det kommer att stiga betydligt mera, det är bara början vad jag kan förstå, än har inte fjällen gett ifrån sig allt.

 

 

I dag har det gått störtskurar gång på gång och nu ligger det lätta skyar över sjön och holmarna. Det verkar som att det ska bli bättre nu framöver dagen, det ljusnar på himlen nämligen.

Vattnet i sjön har stigit under natten med en halv meter sägs det och vid den här tiden på dagen är det nog betydligt mera som det har regnat.

Nu är klockan 13.00, det är 15 grader varmt och vindstilla. Det var riktigt skönt ute när jag var ute och vandrade omkring här nere efter sjön med kameran.

 

Jag skriver tidigt i dag för jag är bortbjuden på födelsedagskalas, kombinerat 30- års och fem- årskalas. Det börjar klockan tre på eftermiddan. Inte förrän jag kommer hem kommer jag att publicera här. Risken är stor att jag inte ids skriva sedan jag kommit hem och då blir det inget, det vet jag av erfarenhet. Men att bara publicera färdig skrift går snabbt och det "orkar" jag nog.

 

Det varnas stup i kvarten på radion för höga flöden, bland annat i Västerbotten och det är där jag bor. Så jag kan konstatera att de har alldeles rätt. Det är tur att gården ligger så högt över sjön som den gör.

 

Dagens namn är: Charlotta och Lotta, ingen Charlotta vad jag vet i Bellvik eller Nybäcken.

Men Lotta Kristina, född 1895 i Bellvik, kallades Kristina. Kristina med familj bodde i Bellvik hela sitt liv. Ja, inte barnen som flyttade åt olika håll, gården äger sonen som bor i Stockholm och vistas där varje sommar. Gården ligger mycket vackert med utsikt över sjön.

Ha en fin lördag, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards