oskmar

Inlägg publicerade under kategorin April 2019

Av Elsa Mårtenzon - 22 april 2019 16:55

 

Det här är ett antal år sedan och det verkar vara i juletid när det står tomtar på murkransen. Göte slår upp påtåren åt Nils Gunnar, det var fikadags...

 

 

 

 

Väldigt grå och trist morron med dimma över bergkammarna.

Men vid klockan ett i dag pressade sig solen fram genom molntäcket och genast blev det både ljusare och trevligare. Det har varit varmt i luften och nästan vindstilla.

Just nu är det14 grader varmt i skuggan och solen skiner, det finns moln men de är inte där solen är.

 

Jag var ute och gick vid klockan 12 och då hade inte solen kommit till sin rätt ännu men lagom tills jag satte mig i solstolen kom den sakteliga fram och det blev riktigt skönt.

Michael tipsade mig om att jag skulle lyssna på P3 Historia på Ihonen när jag satt ute och gjorde ingenting och det var ett jättebra tips, med hörlurar i öronen blev det hur bekvämt och avslappnat som helst. 

I dag valde jag att lyssna på historien om gangsterkungen Al Capone och upptäckte att jag egentligen inte visste så mycket om honom tidigare.

Han var en riktig otäck gangster som blev stormförmögen på sina skurkfasoner, bland annat på bordellverksamhet. Klarade sig i många år men fick sitt straff till sist när han blev dömd till 11 års fängelse.

Han släpptes ut tidigare på grund sjukdom, han hade syfelis och av det bland annat en drabbad lever. Där fick han för sin bordellverksamhet där han även själv utnyttjade de kvinnor som han höll fångna i bordeller och blev smittad själv av syfelis. Det var åtminstone rättvist att även han blev allvarligt sjuk av sin verksamhet.

Ja, det var den skurken det och många äro de och har varit.

 

Det finns hur många "historielektioner" som helst på P3 historia. Nästa jag ska lyssna på är,  "Den siste tsaren i Ryssland". Sedan kommer jag att köra igenom det mesta, det är mycket som lockar när jag tittar på listan över ämnen.

 

I går kväll kom Maria och hälsade på och vi pratade och pratade om både det ena och det andra i över tre timmar.

När vi på slutet sammanställde vårt samtal märkte vi att vi hunnit med många olika områden, både skrattretande och sorgliga ämnen.

Tiden gick så fort att vi "skvatt vä" när vi tittade på klockan.

Vet du vad "skvatt vä" betyder? Iså fall finns du inom området för vår dialekt.

Jag ser inte mycket spår efter er som läser bloggen, det är inte speciellt många som hör av sig här, men statistiken avläser jag varje dag och vet hur många som tittar in och ni är välkomna.

 

Dagens namn är: Allan och Glenn, jag säger grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin fortsättning på annandags -påskkvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 21 april 2019 16:05

 

En del roar sig på påskdagen och några kapar ved. I det här trista gråvädret kan man nog lika gärna ordna veden för nästa vinter.

 

 

En gråmulen dag med lite regn då och då. Det var roligare i går vädret när solen sken hela dagen och det var varmt därtill.

Ja, det har inte varit kallt i dag utan hållit sig omkring 11-12 plusgrader och det är ju inte illa den här tiden när solen lyser med sin frånvaro.

Just nu är det 8,5 plusgrader och alldeles vindstilla, det regnade litegrann för nån timme sedan, men inte nu.

 

Nu är det väldigt trista färger ute i naturen, det döda fjolårsgräset är ingen upplyftande syn och är det dessutom grått väder så ser det ännu tristare ut. Men snart så börjar det grönska bara solen och värmen är igång på allvar. Men all snön måste ju väck också, här är det mycket kvar än, men tunnare och smutsigare.

 

I dag har det varit betydligt lugnare på sjön, vädret har inte lockat lika många som igår.

Men några har gjort sina turer och det har varit folk på Käringholmen.

Den skoter som jag såg stå stilla så länge på sjön igår och trodde därmed att det var någon som satt och pimplade, jag gissade fel. Den stod kvar i morse också, någon som hade fått motorhaveri så klart, men nu är den hämtad.

 

Jag var upp på Näsudden på min promenad och hälsade på Michael, där kapades det ved på påskdagen. Men han tyckte inte att det var långsamt och trist utan trivdes bra med sin tillvaro. Tiden går så fort, sa han och det om något är ju ett bevis på att man inte vantrivs.

I går var han till Borga och hälsade på och de hade varit ut på fjället och på en sjö för att fiska, men det hade inte nappat nämnvärt, tre små fiskar. 

Skoterföret höll på att avta där också, det är väl bara på sjöarna som det bär, där snön tinat till vatten tidigare och sedan frusit till is under kalla nätter.

 

Och i dag har det skett ett terrordåd igen, Sri Lanka den här gången, med jättemånga döda och jättemånga skadade. Om jag inte hörde fel så var det hela åtta sprängladdningar som briserat på olika ställen. Som jag hört hittills är det ingen terrororganisation som tagit på sig sprängningarna ännu. Det lär nog komma, det är ju så illa, att de som gjort det tycker att de åstadkommit någonting väldigt bra.

Det är så grymt att oskyldiga människor ska behöva utsättas för dylikt och man vet aldrig hur länge det dröjer till nästa smäll eller var i världen, fy så onda människor det finns!

 

Dagens namn är: Anneli och Annika, grattis till er med de namnen!

En av dem har jag haft kontakt med på Facebook i dag och jag säger ett extra grattis till dig Anneli!

 

Ha en fortsatt bra påskdagskväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 20 april 2019 16:35

 

På min promenad i dag var det ett flygplan uppe i det blå och spydde ut miljöförstörelse...

 

 

 

En fantastisk dag med sol och värme!

Något enstaka slöjmoln har seglat upp men försvunnit snabbt igen. Det är fortfarande lika grant ute nu sedan det är tidig kväll, lite lätta slöjor vid horisonten i öster och 14,5 plusgrader i skuggan, i solen är det betydligt varmare än så.

 

Jag har suttit ute sedan kvart över elva, bara degat i solstolen tills jag blev less och sedan vänt ryggen till och läst till jag blev less. Tiden går sakta när man sitter ensam i solen, förra helgen när vi var på Käringholmen gick tiden jättesnabbt, när det fanns folk att prata med.

Jag har varit ute och gått runt här nere en timme. Vägarna har torkat upp bra de här dagarna av solen och värmen och plusgrader under nätterna. 

Jag borde ha tagit fram krattan och börjat med det "hästjobbet", men tyvärr lusten fattades mig.

Jag såg sååå mycket som behöver göras här så jag blir mörkrädd. Jag skulle behöva både en piga och en dräng nu framöver.

Men det är ju yrkestitlar som har försvunnit nu för tiden. Numera kallas det för något annat och de som har gott om pengar anlitar dem och söker Rutbidrag för samma tjänster som pigor och drängar gjorde förr.

Nej förresten, det är nog betydligt "enklare" jobb de utför nu, som att städa polen och putsa kristallkronorna. Och när de gör sin deklaration så får de göra avdrag för "finjobbet" som utförts av någon annan.

Jag ska vara min egen Rut så länge jag kan och sedan vet jag inte hur???

 

Det som kan reta mig är att det ska inte kallas bidrag när de bättre bemedlade får bidrag av skattepengar- då heter det avdrag. 

För att inte tala om Moderaten som nu snört in sig i en massa lögner om hyresbidrag som han tagit ut från riksdagen och blandat in sin mamma som en nödlösning.

Nyss stod han i talarstolen och smidde planer för att komma åt bidragsfuskare. Och vad är han då?

Det kvittar vilken politisk färg de har, så är det uruselt att de ska fuska sig fram. Inte är det förvånande att det frodas ett politikerförakt i dagens samhälle.

Om inte reglerna ändras så kommer detta bara växa och hatet mot politikerna också.

 

I dag kan jag verkligen inte skryta om att jag lyssnat till tystnaden. Det har varit en väldig skotertrafik på sjön, det är först nu som det tystnat. 

Jag ser en ensam skoter ute på sjön nu som sitter och metar och har varit där länge, antagligen nappar det.

I dag har det gått en hel karavan av skotrar på skoterleden upp mot Tåsjöberget och det var många.

På sjön här har det varit en hel del turer och folk på käringholmen förstås. Säkert på Lappviksudden också, men den ser jag inte härifrån och inte Stinas torpet heller, där de brukar hålla till.

 

Dagens namn är: Amalia och Amelie, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin fortsättning på påskaftonskvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 19 april 2019 17:42

 

Snön rinner bort nu i sakta mak, men än räcker den ett tag som synes...

 

 

Ett flertal gånger under dagen har solen försökt tränga sig genom molnväggen, men det har gått så där.

Men nu sedan det är kväll har den lyckats sopa undan det mesta av molnen och skiner nu för fullt. Det bådar gott för morgondagen -  tror jag.

Nu har det varit två nätter med plusgrader och det märks på snön det rinner små rännilar här och där och den krymper mer och mer, fast mycket att ta av än.

Just nu när klockan är 18.00 är det 10,5 grader varmt i skuggan och det blåser litet i trädkronorna, solen skiner.

I natt var det fullmåne, men den syntes genom ett tunt molntäcke och var inte riktigt klar, som genom ett töcken.

 

I dag har det varit jättemycket skotertrafik på sjön och trots att det varit molnigt hela dagen har det varit fullt med påskfirare på Käringholmen, men inte nu, de nog hemma och äter middag nu.

Det är roligt att det är folk hemma i sina stugor nu och att de tar tillvara det fina skoterföret på sjön. Det sjunger nog på sista versen nu, det brukar avta efter påsken och den är ju sent i år så jag förmodar att nu när inte nätterna är kalla kommer det att gå fort med vinterföret.

 

Jag har inte varit ute alls i dag utan uppehållit mig omkring spisen och diskbänken.

Jag har nämligen haft en "hemlig gäst" både till elvakaffet och till middan.

Men, i morron planerar jag att vara ute från morron till kväll. Det lovas ju sol över hela landet och det ska jag ta till vara fullt ut! 

Därför hoppas jag på en sol i morron som strålar över oss alla!

 

Dagens namn är: Olaus och Ola, jag säger grattis till er därute som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på långfredagskvällen, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 18 april 2019 16:15

 

Glad Påsk! Ha en riktigt fin och trevlig påskhelg och njut av solen. Om ingen sol ha det bra ändå!

 

 

Typiskt, sol hela veckan fram till klockan tre i dag, då kom molnen. Jag hoppas det ändrar sig, att det är tillfälligt.

Jag unnar verkligen dem som dragit till fjälls för sol, fiske och naturliv, att de ska få vackert väder under påskhelgen.

Alla de mina har farit till fjälls för detta ändamål, nu är det bara enslingen på Johannesskär kvar. Tur att jag inte är av den sorten som sitter och gråter och tycker synd om mig själv, nej aldrig att jag ödslar tid på det.

 

Just nu håller solen på att försöka tränga sig fram genom molnslöjorna, det är inte hoppet ute -tror jag.

Det är 13 plusgrader i skuggan just nu och under dagen har det varit ungefär så också, eller mera.

 

Jag har suttit ute i solen 1,5 timme på eftermiddan, tills molnen kom. 

Igår när jag satt ute hörde jag inte ett ljud, i dag har jag hört vindens sus i tallkronorna. Det har alltså inte varit helt vindstilla i dag som i går, men skönt ändå så länge det varade.

 

Jag har min solplats ett par meter från den brunn som höll på ta mitt liv när jag var fem år, där fastnade mina tankar i dag. Men tack vare min rådiga och snabbtänkta mormor fick jag leva vidare. 

Jag var nog bara en hundradels sekund från att drunkna i den svarta brunnen, det var brunnen som var intill ladugårdsväggen och för djuren därinne. Därför var den smal och mina små fötter fastnade på stenarna på den murade brunnsväggen.

Jag kan tacka både mina föräldrar och min mormor för att jag finns.

Nu är den brunnen fylld med både grus och stenar sedan ca 30 år sedan och ingen kan ramla ner i den.

 

I går var jag ut för ett litet "äventyr" och när jag kom in var det bara min behå som var torr, resten åkte i tvättmaskinen dyblött. Så kan det gå när inte haspeln är på...

 

Alldeles strax ska Trump hålla ett presskonferens om den delvis släppta rapporten om hans "hjälp" med valresultatet, från Ryssland. Men den kommer inte att släppas i sin helhet nu heller och vattnet kommer att rinna av "gåsen" den här gången också.

Han har domaren med sig, och han kommer att lovprisa sig själv som president, igen!

 

Dagens namn är: Valdemar och Volmar, inte de vanligaste namnen numera. Men grattis till er som möjligen heter så!

 

Ha en riktigt fin och trevlig skärtorsdagskväll, vi ses och hej då!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 17 april 2019 17:09

 

En dag i bagarstugan 2004, det brödet är nog uppätet för länge sedan.

Ojoj, vilken stor tröja jag hade, va var det bra för?  

 

 

 

Ja, det är ju nästan otroligt men är faktiskt sant - solsken hela dagen i dag också, utan ett endaste litet moln därovan.

Det har varit 14-15 plusgrader i skuggan och vindstilla under dagen. Hur härligt som helst!

Under natten var det en stjärnbeströdd himmel och månsken, kallt och klart.

Just nu är det 13 plusgrader i skuggan och fortfarande lika klar himmel.

 

Jag skyndade mig att göra en påskstädning på förmiddan, började tidigt och efter elvakaffet gick jag ut i solen.

Det var så skönt och njutningsfullt och jag såg säsongens första fjäril i dag!

Tystnaden omkring mig är nästan lika njutbar som solen och värmen.

De som bor där det aldrig är tyst vet inte vad de går miste om.

Det är näst intill andäktigt när man kan "lyssna" till den ljuva tystnaden. Man känner sig liten och samtidigt i medelpunkten i världen - det var jag och en underbart vacker himmel med en sol som sken bara på mig!

 

Ja, vid det här laget har väl "hatarna" kommit igång med att hata på Greta Thunberg. Hon har ju träffat påven i dag med anledning av klimathotet. Och i morron ska hon träffa politiker i senaten i Italien och hålla tal.

Jag har inte varit ut på Facebook idag men jag kan livligt föreställa mig hur det skrivs och hur de hatar på henne.

Det måste väl bottna i att de själva inte skulle våga eller kunna göra det hon gör, ren och skär avundsjuka.

Man blir ju mäkta förvånad över vuxna kvinnor och män som spyr ut sitt hat över 16- årig flicka, för att hon är modig och framför allt såå klok för sin ålder. Och att hon får så många med sig världen över.

Just nu är hon väl en av de mest uppmärksammade och det plågar tydligen en del. Otroligt! Och såå "ängsliga" som de är över hennes skolgång, jag tror att det finns många, många andra som har större problem med den än vad Greta har.

Hon gör det så bra!

Du är värd all uppskattning Greta Thunberg!

Så där orädd och klok skulle jag också velat vara när jag var 16 år.

 

Dagens namn är: Elias och Elis, grattis till er därute som har dessa namn!

 

Ha en fin onsdagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 16 april 2019 16:36

 

Vintern 2010 kom Manfred och en kompis från Tyskland på besök i bagarstugan och här avnjuter Manfred en kopp kaffe med en smörgås på nygräddat tunnbröd.

 

 

 

Samma sol på himlen i dag och lika ostörd som igår, inte ett enda moln. Frågan är väl om inte det här har varit den varmaste dagen hittills.

Natten var stjärnklar med månsken och flera minusgrader.

I dag satt jag ute en timme i solstolen och det var jätteskönt, hade inte tid med mera.

Just nu är 11,6 plusgrader i skuggan när klockan är 16.45, helt klar himmel fortfarande.

 

I dag träffade jag en kvinna i Dorotea som jag vet är 87 år. Det är så roligt att träffa henne, hon skiner som en sol alla gånger vi träffas. Alltid ärtigt klädd och fräsch, hon verkar vara "konserverad". Och alltid pratglad, jag tror på att man kan hålla humöret på topp och inte beklaga sig i tid och otid, det tror jag gör att man håller sig friskare länge. Det värsta som finns är nog att börja tycka synd om sig själv, det bryter ner människan det. 

 

Nog är det väl fruktasvärt att Notre Dame brunnit, en av de största kulturklenoderna i världen med flera miljoner turistbesökare varje år- verkligen uppskattad.

Katedralen började byggas 1163 och det tog 200 år att få den klar, fylld med massor av kulturskatter och  ovärdelig konst.

Det enda positiva i det här fallet är väl att det inte ligger något brottsligt bakom, som det sägs så här långt i alla fall.

Men, den ska byggas upp igen och pengar strömmar in för ändamålet. Redan i går kväll meddelade en förmögen fransk företagare, att han skänker 1 miljard för återuppbyggaren. Efter det har det kommit in löften om flera miljarder. Men det kommer kosta massor att bygga och det kommer att ta tid.

Jag fattar inte hur de klarade såna byggnadsverk för flera hundra år sedan när allt skulle göras med handkraft och det inte fanns maskiner av något slag. Och så höga byggnader som gjordes. Ja, hur bar man sig åt?

Kyrkor över hela världen har i dag låtit kyrkklockorna ringa för att hedra Note Dame.

 

Dagens namn är: Patrik och Patricia, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 15 april 2019 17:11

 

En bild från april 2010 och skymningen smyger sig på. Inte nu för solen skiner för fulla segel och klockan är 18.55

 

 

Ännu en strålande solskensdag! 

Jag hoppas att det håller i sig över påsken också. Hoppas kan man ju, men det känns lite för bra för att önskan ska uppfyllas.

Det var kallt under natten med stjärnklar himmel och en halv måne, vackert.

Just nu är det 9,5 plusgrader i skuggan och klarblå himmel.

 

Trots att det varit så grant väder har inte jag varit ute det minsta lilla under dagen.

Jag har ju haft främmande ända till klockan fem och då är det inte stor mening att jaga solen.

Jag har i dag träffat ett barnbarn till en av mina kusiner, som jag inte haft någon kontakt med sedan 1970- talet. 

Hon som har varit hit i dag har jag således sett för första gången och hon hade inte varit till Bellvik förut.

Hennes mormor var född i Bellvik men inte varit hit sedan -70 talet nån gång och hon lämnade jordelivet i januari 2018, hon har bott i Nacka, det var inte på andra sidan jordklotet men ändå.

Hon som varit här i dag ville veta lite mera om släkten och där hennes mormor var född, och det har vi pratat om i dag.

Det är alltid trevligt att träffa på släktingar som man inte haft en aning, mer än kanske hört att de finns, men nu vet vi lite mera om varandra.

 

Den här dagen har jag inte gjort någon större nytta, det får jag väl ta igen i morron. Det är tur att jag chefar över mig själv och tar det som det kommer. Fri såsom fågeln!

 

På hela dagen har jag inte hört vad som hänt ute i världen, radion har varit avstängd. Det ska jag ta igen ikväll när det blir nyhetsdags.

 

Dagens namn är: Olivia och Oliver, jag säger grattis till er därute som har dessa namn!

 

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards